لوله آبرسانی از بتن تا لوله پلی اتیلن

قیمت لوله آبرسانی

در گذشته‌ها برای نصب و انتقال خطوط آب در شبکه‌های آبرسانی از لوله آبرسانی فولادی، بتنی و سیمانی استفاده می‌شده است. این نوع لوله‌ها با گذر زمان دچار آسیب، خوردگی و رسوب‌گذاری می‌شدند.  شرایط محیطی سخت مانند گرمای سوزان، یخ‌زدگی، جوندگان، کشیدگی، تنش و باران و برف لوله‌های فلزی، بتنی، پلاستیکی و چدنی را دچار مشکل می‌کرد. با تولید و طراحی نسل لوله پلی اتیلن آبرسانی بسیاری از این مشکلات حل شد.

انواع لوله آبرسانی

لوله پلی اتیلن، لوله PVC، لوله پلی پروپلین، لوله پلی اتیلن از انواع لوله‌هایی هستند که برای آبرسانی استفاده می‌شوند. امروزه لوله‌های پلی اتیلن در ردیف محبوب‌ترین و کارآمد‌ترین انواع لوله‌ها قرار دارند. از لوله پلی اتیلن برای انتقال آب از طریق استخر، چاه و لوله کشی به زمین‌های کشاورزی و در مصارف شهری استفاده می‌شود.

مزیت‌های لوله پلی اتیلن آبرسانی

برای جلوگیری از آسیب رساندن به طبیعت و کاهش هزینه‌های اجرای پروژه‌های عمرانی، آبیاری و آبرسانی از انواع لوله پلی اتیلن استفاده می‌شود. لوله پلی اتیلن آبرسانی به دلیل ساختار پلی اتیلنی، انعطاف پذیری بالایی دارد و در مقابل نفوذ عوامل خارجی بسیار مقاوم است. وجود ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع لوله در مقایسه با سایر لوله‌های آبرسانی از جمله لوله‌های فلزی، بتنی و سیمانی، چدنی و PVC استفاده از آن را در خطوط انتقال آب به گزینه برتری برای آبرسانی تبدیل کرده است.

موارد کاربردی لوله های پلی اتیلن

در هر شرایط محیطی می توان خط لوله پلی اتیلن را از مبدأ تا مقصد با اتصالات درست، فرایند انتقال آب را به بهترین شکل انجام دهید. لوله پلی اتیلن کشاورزی در برابر شرایط سخت محیطی، مقاومت نشان می‌دهد. در مدت‌های طولانی آبرسانی هیچ نشتی یا شکستگی یا ترکیدگی خاصی در آن دیده نمی‌شود. این موضوع باعث شده است که از این نوع لوله‌ها در شرایط مختلف استفاده شود. حتی برای انتقال فاضلاب‌های شهری و بیمارستانی و غیره از لوله‌های پلی اتیلن استفاده می‌شود و بدون هیچ نشتی جریان انتقال صورت می‌گیرد.

لوله های پلی اتیلن و ویژگی های خاص آن ها

عمر طولانی، مقاومت بالا، وزن کم، انعطاف‌پذیری بالا و تنوع در سایز و اندازه، اتصال بدون جوش و قیمت لوله پلی اتیلن از ویژگی‌های منحصر به فرد این لوله هستند. در روش نصب لوله‌های پلی اتیلن نیازی به حرارت دادن به لوله نیست و لوله‌ها توسط کمربند و رابط به هم متصل می‌شوند‌. لوله آبرسانی پلی اتیلن تا طول ۱۲ متر به صورت شاخه‌ای و لوله‌های به ضخامت بیشتر از ۱۲۵ میلی‌متر به صورت کلاف تولید می‌شوند. این تنوع در سایز و اندازه از مزیت‌های بارز لوله‌های پلی اتیلن محسوب می‌شود. انعطاف بالای گرید‌های مختلف این لوله‌ها در شرایط و دماهای متفاوت، مقاومت بالای این محصول در برابر اسید، باز، مواد شیمیایی و محلول‌ها گزینه معتبری برای استفاده از لوله‌های پلی اتیلن در مصارف گوناگون مانند انتقال آب شرب محسوب می‌شود. وزن کم لوله‌های پلی اتیلن آبرسانی موجب حمل آسان آن‌ها می‌شود و این محصول را نسبت به سایر انواع لوله‌ آبرسانی فولادی و چدنی و بتنی متمایز می‌کند. مقاومت بالای لوله‌های پلی اتیلن در برابر خاک و فشار باعث می‌شود که این نوع لوله هرگز دچار استهلاک و نشتی نشوند و از عمر مفیدی ۵۰ ساله برخوردار باشند.

لوله های پلی اتیلن آبرسانی و انواع آن

لوله‌های پلی اتیلن در دو نوع اصلی تک جداره و دو جداره تولید می‌شوند. این محصول در ابعاد مختلف برای استفاده در پروژه‌های خطوط انتقال آب شهری و آب روستایی، جمع آوری آب‌های روان سطحی، آبیاری زمین‌های زراعی و کشاورزی در انواع زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مشخصات لوله پلی اتیلن آبرسانی تک جداره

از لوله‌های پلی اتیلن تک‌جداره در زمین‌های ناهموار می‌توان استفاده کرد. این لوله در برابر زنگ زدگی و خوردگی، فشار بالا تا ۱۶ اتمسفر، دماهای پایین تا منفی ۷۰ درجه سانتیگراد، دماهای بالا تا ۸۰ درجه سانتیگراد مقاومت دارد. امکان نصب آسان لوله پلی اتیلن تک جداره، طول عمر بالا و حمل و نقل آسان از دیگر مشخصات لوله محسوب می‌شود. لوله‌های پلی اتیلن تک جداره در مقابل ساییدگی نیز مقاوم هستند.

شاخصه های لوله پلی اتیلن دو جداره

لوله آبرسانی پلی اتیلن دوجداره مطابق جدیدترین فناوری‌های روز دنیا تولید شده‌اند. در اثر رسوب گذاری دچار گرفتگی نمی‌شوند و در برابر مواد شیمیایی و حلال‌ها از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند. لوله‌های پلی اتیلن دوجداره در برابر فشار خارجی و زمین لرزه مقاوم هستند و تعمیر و نگهداری این لوله‌ها بسیار آسان است.

حوزه های کاربرد لوله های پلی اتیلن

از لوله‌های پلی اتیلن در حوزه‌های گوناگون استفاده می‌شود که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • آبیاری تحت فشار
  • آبرسانی
  • کشاورزی
  • آب و فاضلاب
  • گازرسانی
  • آتش نشانی
  • کاورینگ کابل شیلات
  • ساختمانی و عمرانی
  • هوارسانی
  •  استفاده در دریا

خرید لوله پلی اتیلن

سلامت لوله‌های پلی اتیلن برای آب شرب

لوله‌های پلی اتیلن اگر در مسیر لوله‌کشی در محیطی اسیدی یا بازی قرار بگیرند، دچار مشکل نخواهند شد. این محصول کاملا آب بندی شده‌اند و نشتی ندارند. وضعیت آب‌بندی لوله پلی اتیلن آبرسانی موجب استفاده بهینه آن‌ها از آب شده است. عدم نشتی و خرابی، عمر طولانی و عدم نیاز لوله‌های پلی اتیلن به تعمیرات دوره‌ای، استفاده از لوله را از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه کرده است. نحوه اتصالات لوله‌های پلی اتیلن، علاوه بر کاهش قیمت از نفوذ مواد خارجی به درون لوله جلوگیری می‌کند و برای لوله‌کشی آب آشامیدنی مناسب هستند.

کاربرد اصلی لوله پلی اتیلن

لوله آبرسانی پلی اتیلن از پر‌استفاده‌ترین لوله‌های پلی اتیلن است. کاربرد اصلی انواع لوله‌های آبرسان، انتقال آب به داخل و خارج شهر است. به دلیل اینکه میکروارگانیک‌ها هیچ آسیبی به لوله آبرسانی جنس پلی اتیلن نمی‌رسانند، این محصول برای لوله کشی آب شرب به ساختمان نیز استفاده دارد و جایگزین مناسبی برای انواع لوله‌های فلزی و بتنی است.

البته نوع دیگری از لوله پلی اتیلن نیز وجود دارد که به آن لوله آبیاری قطره ای می‌گویند. برای شناخت بیشتر این لوله پیشنهاد می‌کنیم مقاله “لوله آبیاری قطره ای چیست؟ لوازم نیاز سیستم آبیاری قطره ای” را مطالعه کنید.

سایز و ظاهر لوله پلی اتیلن آبرسانی

لوله‌های پلی اتیلن، لوله‌های سیاه رنگی هستند که با یک خط آبی از سایر لوله‌ها متمایز می‌شوند. سایز لوله‌های آبرسانی پلی اتیلن از ۲۰ تا ۸۰ میلی‌متر، بر اساس استاندارد ملی ایران است. لوله‌های پلی اتیلن لودن یا نرم LDEP  در سایز‌های ۱۲، ۱۶ و ۲۰ میلی‌متر بر اساس استاندارد ملی ایران جهت مصارف کشاورزی تولید می‌شوند.

گریدهای لوله انتقال آب پلی اتیلن

استفاده از مواد مرغوب پلی اتیلن در انواع لوله‌های این محصول استحکام آن را در برابر عوامل خارجی، حرارت و رسوب‌گذاری باعث شده است. لوله‌های انتقال آب پلی اتیلن برای مصارف آبرسانی تحت فشار با مواد اولیه PE100 و  PE80   از سایز ۲۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر با رده‌های فشاری ۴ تا ۱۶ اتمسفر تولید می‌شوند. ویژگی لوله‌های پلی اتیلن گرید PE100 و   PE80  را بررسی می‌کنیم:

لوله‌ پلی اتیلن آبرسانی با مواد اولیه  PE100

از جمله ویژگی‌های لوله گرید pe100 دانسیته بالا، وزن و ضخامت کم‌تر این محصول را می‌توان بر‌شمرد که به دلیل این ویژگی‌ها قادر به تحمل فشار‌های بالا است. همچنین این گرید از لوله پلی اتیلن به دلیل استحکام بیشتر، وزن کم‌تر و دارا بودن خاصیت ضد اشعه ماوراء بنفش، بسیار مقرون به صرفه است. زیرا با این خاصیت بسیاری از مشکلات لوله پلی اتیلن را در زمینه اتصال و انتقال خطوط آب برطرف کرده است.

لوله‌های پلی اتیلن آبرسانی گرید PE80

مواد پلی اتیلن PE80 بیشتر در زمینه تولید لوله‌های دو‌جداره کاروگیت استفاده می‌شوند و برای خطوط انتقال آب در زمین‌های زراعی و کشاورزی مناسب هستند. دانسیته این گرید لوله نسبت  به گریدPE100   کمتر است و ضخامت و وزن  بیشتری دارد.

اگر لوله کشی پلی اتیلن دارید و درصدد خرید شیر برای کنترل خروجی های آب هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “شیر لوله پلی اتیلن و انواع آن” را مطالعه کنید.

لوله های پلی اتیلن ایمن و معتبر

لوله‌ آبرسانی برای انتقال آب کاربرد بسیار دارد. پلی اتیلن ماده‌ای ویسکوالاستیک است و در اثر گذشت زمان در دمای معمولی و فشار کم تغییر شکل می‌دهد. سه عامل زمان، دما و فشار در خواص مکانیکی پلی اتیلن تأثیرگذار است؛ اما در هنگام تولید محصول پلی اتیلنی در آزمایشگاه، از این خاصیت ویسکوالاستیک پلی اتیلن و با مدیریت این ویژگی، به عنوان یک فاکتور ایمنی در ساخت لوله استفاده می‌شود. لوله پلی اتیلن در برابر اسید، باز و مواد شیمیایی و سایر محصول‌ها مقاوم است؛ بنابراین از لوله پلی اتیلن آبرسانی می‌توان در انتقال آب شرب نیز استفاده کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسارتباط با ما