انواع لوله دریپردار آبیاری قطره ای چیست؟ چه کاربردی دارد؟

لوله دریپر دار

آبیاری قطره‌ای با لوله دریپردار روشی کارآمد و اقتصادی برای آبیاری است. آبیاری قطره‌ای معمولاً در مناطق خشک‌تر استفاده می‌شود. برخلاف سایر اشکال آبیاری که تنها 65 تا 75 درصد کارایی دارند، آبیاری قطره‌ای 90 درصد کارآمدی را برای گیاهان فراهم می‌کند تا از آب استفاده کند. در این روش تبخیر کاهش میابد. آبیاری قطره‌ای، آب را به آرامی در ناحیه ریشه گیاه که بیشتر مورد نیاز است اعمال می‌کند. قبل از اینکه درباره کاربرد این لوله صحبت کنیم، مهم است بدانید که لوله دریپر دار و آبیاری قطره ای نوعی از لوله پلی اتیلن است که در فاصله های مشخصی در آن از دریپر یا قطره چکان استفاده شده است. این لوله را جهت کنترل آبیاری گیاهان استفاده می‌کنند تا، در مصرف آب صرفه جویی شود و هم گیاهان پوسیده نشوند.

مزایای آبیاری قطره‌ای

در آبیاری قطره‌ای لوله دریپردار بر روی زمین و در کنار گیاهان قرار داده می‌شود. دریپرها به آرامی آب را در ناحیه ریشه به داخل خاک می‌ریزند. از آنجا که سطح رطوبت در محدوده موردنظر بهینه نگه داشته می‌شود، بهره‌وری و کیفیت گیاه بهبود می‌یابد. علاوه بر این، آبیاری قطره‌ای:

  • با به حداقل رساندن تماس آب با برگ، ساقه و میوه گیاهان از بیماری حفظ می‌کند.
  • به ردیف‌های بین گیاهان اجازه می‌دهد تا خشک بمانند، دسترسی را بهبود بخشیده و رشد علف‌های هرز را کاهش می‌دهد.
  • در زمان، پول و آب صرفه جویی می‌شود زیرا سیستم بسیار کارآمد است.
  • کارها را کاهش می‌دهد.
  • کارایی را در زمین‌های ناهموار افزایش می‌دهد.
  • شسته شدن آب و مواد مغذی زیر ناحیه ریشه را کاهش می‌دهد.

سیستم قطره چکان

قطره چکان‌های موجود ابزاری هستند که برای آبیاری مزارع استفاده می‌شوند.

قطره چکان ابزاری است که در سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود، سیستمی که برای آبیاری مناطق به ویژه خشک استفاده می‌شود و مشخصه آن امکان استفاده بهینه از آب مصرفی و کود است. همچنین در محصولات بزرگ، در گلخانه و در برخی از محصولات خطی مانند گل کلم یا سیب زمینی استفاده می‌شود. البته در لوله کشی آبیاری قطره ای نیاز است که گاهی از اتصالات آبیاری قطره ای نیز استفاده شود. این اتصالات کمک می‌کنند تا عملیات لوله کشی بهتر انجام شود.

اگر نمی‌دانید اتصالات آبیاری قطره این چیست پیشنهاد می‌کنیم مقاله “اتصالات آبیاری قطره ای چیست؟ تجهیزات مورد نیاز این سیستم آبیاری” را مطالعه کنید.

لوله دریپردار قطره‌ای

لوله دریپردار قطره‌ای یک لوله پلی اتیلن است که قطره چکان‌هایی در امتداد گیاهان قرار می‌دهد. قطره چکان‌ها آب را از لوله قطره‌ای رها می‌کنند. لوله‌های قطره‌ای و قطره چکان‌ها بسته به نیاز مشتریان در انواع مختلف وجود دارند. به عنوان یک قاعده کلی جهت جلوگیری از گرفتگی و آسیب جوندگان نباید لوله‌های قطره‌ای و قطره چکان‌ها را دفن کرد.

لوله دریپردار قطره‌ای می‌تواند جریان آب را کم و بیش ثابت نگه دارد حتی اگر فشار ورودی در محدوده خاصی از فشارها به نام بازه جبرانی تغییر کند. این مدل لوله‌ها برای مکان‌هایی که سطوح مختلف فشار به دلیل ناهمواری توپوگرافی یا افت فشار زیاد در اثر عوامل مختلف وجود دارد، استفاده می‌شوند.

در لوله دریپردار، قطره چکان مسطح نازک آن که به دیواره داخلی لوله جوش داده شده است، اتلاف فشار را به حداقل می‌رساند.

امیتر، مجهز به فیلتری در ورودی هزارتو است که از نفوذ ذرات درشت به داخل آن جلوگیری می‌کند و امکان انسداد را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد یا از بین می‌برد.

خرید لوله از پلیمر تهران

انواع لوله دریپردار قطره‌ای

در سیستم‌های آبیاری قطره‌ای از نظر فنی و هیدرولیکی، دریپرهای آبیاری به دو دسته تقسیم می‌شوند:

دریپرهای Non-PC: مجهز به هزارتویی است که خروجی را با ایجاد یک جریان آشفته کنترل می‌کند.

دریپرهای PC (تنظیم جریان): مجهز به دخمه پرپیچ و خم و دیافراگم است که سرعت جریان را حتی در زمان نوسان فشار در لوله حفظ می‌کند.

دریپرهای PC یک جریان یکنواخت از اولین تا آخرین قطره چکان منتشر می‌کنند. این یکنواختی بدون توجه به موقعیت قطره چکان در امتداد خط، سرعت آبیاری یکنواختی را فراهم می‌کند، که به نوبه خود باعث می‌شود خطوط قطره‌ای طولانی‌تر شود.

مزایای دریپر روی خط (on-line)  جریان متلاطم

  1. از مشکلات گرفتگی جریان متلاطم با هزارتوی معابر جلوگیری می‌کند.
  2. دبی یکنواخت به عنوان شاخص جریان کوچک، که در آبیاری برای منطقه اراضی موج‌دار خوب است.
  3. عملکرد CV پیشرو در صنعت، جریان هر قطره چکان عمدتاً یکسان است.
  4. دریپر را می‌توان برای تمیز کردن و استفاده برای مدت طولانی باز کرد.
  5. تولید شده توسء مواد پلاستیکی خام با کیفیت خوب و ضد خوردگی، ضد UV.

کاربردهای دریپر روی خط (on-line) جريان متلاطم

  1. گلخانه و نهالستان
  2. آبیاری درختان در باغات
  3. فشار کاری: 0.7-4.5bar
  4. حداقل فیلتر: 120 mesh
  5. مناسب برای درختچه، باغ گل، درخت درویت و سایر گیاهان

خرید لوله پلی اتیلن

آبیاری قطره‌ای به صورت روزانه انجام می‌شود مگر اینکه باران ببارد. مدت زمان اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای به مقدار آبی که گیاهان در روز نیاز دارند و میزان جریان دریپرها بستگی دارد. صبح زود بهترین زمان برای آبیاری است زیرا تبخیر کمتری وجود خواهد داشت. آبیاری در شب باعث افزایش بیماری در گیاهان می‌شود.

در این مقاله به لوله دریپردار پرداختیم، اگر میخواهید با نوع دیگری از این لوله آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “لوله آبیاری قطره ای چیست؟ لوازم نیاز سیستم آبیاری قطره ای” را مطالعه کنید.

فیلترها و قطره چکان‌ها را به طور منظم بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می‌کنند و گرفتگی ندارند. برای جلوگیری از آسیب زمستانی، سیستم آبیاری قطره‌ای را در پایان هر فصل باغبانی انجام دهید.

هزینه سیستم آبیاری قطره‌ای بسته به وسعت منطقه‌ای که باید آبیاری شود و نوع دریپرها و لوله‌های مورد استفاده متفاوت خواهد بود.

جهت مشاوره و خرید مناسب با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسارتباط با ما