آیا لوله پلیکا همان لوله پی وی سی است؟

آیا لوله پلیکا همان لوله پی وی سی است؟

احتمالا با لوله پلیکا آشنایی دارید. این لوله پلاستیکی به رنگ طوسی است که برای لوله کشی فاضلاب استفاده می شود. پی وی سی مخفف پلی وینیل کلراید است و به یک جایگزین بسیار خوب برای لوله های فلزی تبدیل شده است. استحکام، دوام، نصب آسان و هزینه کم لوله پی وی سی آن را به یکی از پرمصرف ترین لوله فاضلاب در جهان تبدیل کرده است. این محصول یک ماده ترموپلاستیک است که برای تولید لوله و اتصالات قالب گیری می شود.

لوله پلیکا برای چه مواردی استفاده می شود؟

قیمت لوله پلیکا به خاطر ارزان بودن آن در لوله کشی ساختمان های مسکونی و تجاری، در لوله کشی سیستم های آبیاری کشاورزی، برق و مخابرات و کانال کشی سیستم های گرمایش و سرمایش استفاده می شود.
لوله یو پی وی سی زیرزمینی دارای دهانه بزرگتر و دیواره ضخیم تر هستند و توسط شرکت های تاسیساتی برای تامین آب آشامیدنی از لوله کشی در برج های ساختمان های مسکونی و تجاری استفاده می شود.
از این لوله برای لوله کشی زیرزمینی، برای سیستم های فاضلاب شهری استفاده می شود. آنها برای تخلیه آب باران از پشت بام ها و سایر سازه ها استفاده می شوند. همچنین برای ساخت سیستم های آبپاش برای محوطه سازی و همچنین سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی در ساختمان ها استفاده می شود.

انواع اتصالات لوله پی وی سی

اتصالات لوله پلیکا مانند زانو لوله پلیکا، سه راه پلیکا، بوشن پلیکا، درپوش پلیکا و سیفون پلیکا را می توان در بسیار زیاد در خطوط لوله و ساخت و ساز استفاده کرد. از اتصالات پلیکا برای بروز رسانی لوله کشی قدیمی خط لوله که ممکن است با افزایش سن فرسوده شوند، استفاده کرد. ضعف شبکه های خطوط لوله عمدتاً در یکپارچگی اتصالات آنها نهفته است. از اتصالات پی وی سی می توان برای تقویت نقاط اتصال استفاده کرد تا کل شبکه نیازی به بازسازی نداشته باشد.

اتصالات پلیکا نقش بسیار مهمی در لوله کشی دارد به طوری که اگر یه بخش از لوله در ساختمان دچار ترکیدگی شد، نیاز نباشد کل سیستم لوله کشی تعویض شود و با استفاده از یه اتصال مشکل نشتی لوله کشی برطرف شود.

لوله پلیکا یا پی وی سی (pvc)

مزایای استفاده از لوله پلیکا چیست؟

1. لوله های پلیکا اولین انتخاب برای انتقال آب و برق در بخش های مختلف هستند. مقاومت بالای آنها در برابر گرما و خوردگی از عوامل اصلی استفاده گسترده آنها است.
2. به دلیل سطح صاف آن، سطح اصطکاک کمی بین PVC و مایعات جاری در مقایسه با بتن و فلز وجود دارد. این باعث می شود که پلیکا ترجیحی برای انتخاب به عنوان لوله فاضلاب تبدیل کند.
3. وزن سبکی دارد و حمل و نقل آن در فواصل زیاد به عنوان خط لوله آسان است. این بدان معنی است که سوخت کمتری برای حمل و نقل آنها مصرف می شود و آنها را دوستدار محیط زیست می کند.
4. از آنجایی که برای تولید انبوه آن از یک فرآیند نسبتا ساده استفاده می شود مقرون به صرفه است.
5. قالب گیری آن به اشکال مختلف آسان است و آن را به یک ماده همه کاره با طیف گسترده ای از کاربردها تبدیل می کند.
6. قوی و بادوام است و در برابر فشارهای زیاد مقاوم است. این باعث می شود که ماده ای مناسب برای لوله های زیرزمینی و لوله هایی باشد که سیالات تحت فشار باید از آن عبور کنند.


7. یکی از خواص شیمیایی مفید PVC بی اثر بودن یا مقاومت آن در برابر واکنش های شیمیایی با سایر مواد است . این امر آن را برای حمل و نقل آب آشامیدنی و آبی که برای مصارف خانگی استفاده می شود، ایمن می کند.
8. پی وی سی در صورت نصب زیرزمینی می تواند صد سال دوام بیاورد. این امر باعث می شود تعمیر و نگهداری پایینی نداشته باشد و به یک ماده مطلوب برای شبکه های خط لوله گسترده تبدیل شود، که هزینه های نگهداری و تعمیرات اساسی آن با مواد قدیمی مانند فولاد، آهن و سیمان بسیار بالا خواهد بود.
9. نصب، جداسازی و نگهداری لوله های پی وی سی آسان است. میزان شکست یا شکست آن در مقایسه با مواد قدیمی بسیار کم است.
10. مقدار کم کربن در PVC باعث کم ضرر بودن در طول تولید آن است. بازیافت و استفاده مجدد از آنها برای مقاصد دیگر آسان است، چه از طریق گرانول کردن و استفاده مجدد از آن به عنوان لوله گرانولی و یا بازیافت به عنوان زباله های صنعتی. سالانه هشت هزار تن پی وی سی در اروپا از طریق برنامه وینیل پلاس بازیافت می شود.

مزایای استفاده از لوله پلیکا چیست؟

چرا لوله پلیکا را به عنوان جایگزین لوله های آهنی استفاده می کنند؟

در گذشته لوله آهنی بسیار کاربرد فراوانی در لوله کشی های ساختمانی داشت اما با پیدایش و تولید لوله ای به نام پلیکا رفته رفته لوله های فلزی جای خود را به این لوله ی پر طرفدار دادند.
لوله های پلیکا به علت وزن سبک و ساختار منعطف و قیمت مناسب جایگاه خود را خیلی سریع بدست آورد.
قیمت لوله پلیکا را بر اساس نوع مواد، ضخامت و سایز آن اندازه گیری میکنند که بسیار تنوع قیمتی به این ها اضافه می شود.
برای خرید لوله پلیکا ابتدا باید نوع کار یا پروژه را در نظر بگیرید و سپس اقدام به خرید لوله مناسب با سایز مورد نظرتان نمایید.
لوله های پلیکا به سه نوع معمولی، نیمه قوی و قوی تقسیم بندی می شوند که هر کدام از آن ها را برای موارد خاصی چون کابلی، فاضلابی و در برخی موارد در هدایت شریان آب جاری نیز استفاده می شود. اگر درباره لوله پلیکا می‌خواهید بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “لوله پی وی سی چیست؟ چه کاربردها و ویژگی‌هایی دارد؟” را مطالعه کنید.

پلیمر تهران به عنوان تولید کننده لوله های پلیکا استاندارد و مرغوب به شما اطمینان یک خرید مطمعن را می دهد. برای مشاهده محصولات ما در بالای صفحه به منو مراجعه فرمایید. همچنین شما میتوانید از طریق اینستاگرام هم با ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسارتباط با ما