لوله پی وی سی چیست؟ چه کاربردها و ویژگی‌هایی دارد؟

لوله های پی وی سی

امروزه استفاده از لوله‌های تولید شده از پلیمر، گسترش چشمگیری داشته‌اند. گسترش استفاده از لوله‌های پی وی سی را می‌توان ناشی از مزایای این لوله‌ها نسبت به انواع فلزی و بتنی آن‌ها دانست. در این رابطه، یکی از سوالاتی که برای اکثر افراد درمورد لوله‌های انتقال آب و سیم‌کشی برق مطرح می‌شود، چیستی لوله‌ پی وی سی است. ما در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که لوله پی وی سی چیست؟ و این لوله، چه کاربرد‌ها و ویژگی‌هایی دارد؟ و همچنین قیمت لوله پلیکا به چه عواملی بستگی دارد.

لوله پی وی سی چیست؟

لوله پی وی سی، از ماده‌ اولیه‌ای به نام پلیمر تولید می‌شوند. پی وی سی، یک پلاستیک بادوام و محکم بوده و در فرایندی، با اضافه‌شدن برخی مواد خاص، نرم می‌شود. پی وی سی، در واقع ترکیبی از هیدروکربن و کلر بوده که نسبت ترکیب این دو ماده در تولید پی وی سی به ترتیب 43 به 57 است. لوله‌های پی وی سی، به دلیل نام شرکت سازنده این لوله‌ها، که پلیکا نام داشته است، به لوله‌های پلیکا نیز معروف هستند.

لوله یو پی وی سیکاربرد‌های لوله پی وی سی چیست؟

لوله پی وی سی، به سبب ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، توانسته است به جایگزینی برای لوله‌های فلزی و بتنی تبدیل شود. این دسته از لوله‌ها کاربرد قابل‌توجهی برای لوله‌کشی فاضلاب و لوله انتقال سیم‌های برق دارند. امروزه کمتر ساختمان نوسازی را می‌توان یافت که در لوله‌کشی فاضلاب و برق آن، از لوله پی وی سی استفاده نشده باشد. به طور کلی برای ذکر کاربرد‌های لوله‌های پی وی سی می‌توانیم موارد زیر را عنوان کنیم:

  • سیستم فاضلاب خانگی، شهری و صنعتی
  • شبکه‌های آب‌رسانی تحت فشار و کم فشار
  • غلاف شبکه‌های برق
  • سیستم آب‌رسانی از طریق چاه
  • زهکشی زمین‌های کشاورزی
  • خطوط انتقال مایعات شیمیایی
  • سیستم تخیله آب باران
  • و …

خرید لوله پی وی سی

ویژگی‌های لوله پی وی سی چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، لوله‌های پی وی سی، به سبب ویژگی‌هایی که دارند، در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله ویژگی‌های لوله‌های پی وی سی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوله‌های پی وی سی، وزن بسیار سبکی دارند که این موضوع موجب سهولت در نصب آن‌ها می‌شود.
  • از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد این لوله‌ها، می‌توان به دوام بالای آن‌ها اشاره نمود. لوله‌های پی وی سی باکیفیت، در صورت عبور خودرو از روی آن‌ها نیز، تنها تا شده و نمی‌شکنند.
  • دوام بالا دیگر مشخصه این لوله‌ها است. لوله‌های پی وی سی، سطحی صاف دارند که اصطحکاک را به حداقل می‌رساند. این موضوع باعث می‌شود که مقاومت و دوام لوله‌ها در برابر جریان سیال، بالا برود و ضربات کوچک، منجر به شکستن لوله‌ها نشوند.
  • لوله‌های پی وی سی، عمری در حدود 50 تا 70 سال دارند. اما درصورتی که لوله‌های پی وی سی باکیفیتی تهیه شود، امکان قابل استفاده‌بودن لوله‌ها بعد از گذشت 100 سال نیز وجود دارد. قیمت لوله پلیکا با توجه به جنس و نوع مواد آن بسیار متفاوت است، پس در خرید این لوله به دنبال ارزان بودن نباشید و سعی در خرید بهترین آن کنید.
  • از دیگر ویژگی‌های لوله‌های پی وی سی، می‌توان به مقاومت بالای این لوله‌ها نسبت به اشعۀ مخرب ماورای بنفش اشاره نمود.
  • لوله‌های پی وی سی در برابر دما مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند و دمای بین 20 تا 60 درجه را به‌خوبی تحمل می‌کنند.
  • لوله‌های پی وی سی به‌خوبی در برابر اسیدها و بازهای موجود در فاضلاب مقاومت می‌کنند و می‌توانند بدون آسیب‌دیدن، فاضلاب را انتقال دهند.
  • قیمت پایین یکی از مزیت‌ها و ویژگی‌های شاخص لوله‌های پی وی سی است که می‌توان آن را یکی از عمده‌ترین عوامل گسترش استفاده از این لوله‌ها دانست.
  • یکی دیگر از ویژگی‌های لوله‌های پی وی سی، عدم اشتعال این لوله‌ها است. لوله‌های پی وی سی به هیچ‌عنوان دچار اشتعال و آتش‌سوزی نمی‌شوند.
  • لوله‌های پی وی سی دچار زنگ‌زدگی، خوردگی و رسوب نمی‌شوند و دوام آن‌ها نسبت به لوله‌ها فلزی بسیار بالاتر است.
  • لوله‌های پی وی سی با محیط زیست سازگار بوده و قابلیت بازیافت دارند.

اگر به دنبال یک لوله خوب برای استفاده هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “لوله پلیکا یزد پلیمر گلپایگان چه نوع لوله ای است؟” را مطالعه کنید.

لوله پی وی سی چیستانواع لوله‌های پی وی سی

لوله‌های پی وی سی به طور کلی، بر اساس میزان توانایی تحمل فشار، به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

1.     لوله‌های پی وی سی معمولی

این دسته از لوله‌ها معمولاً از مواد اولیه درجه یک تولید می‌شوند اما میزان خلوص مواد در آن‌ها کمتر است.لوله‌های پی وی سی معمولی بیشتر برای مصارفی نظیر انتقال آب باران، ساخت شوتینگ زباله، تهویه،‌ کابل برق و … استفاده می‌شوند.

2.    لوله‌های پی وی سی نیمه قوی‌

لوله‌‌های پی وی سی نیمه قوی بیشتر برای انتقال فاضلاب خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از بهترین برند های تولید لوله پلیکا برای فاضلاب یزد پلیمر گلپایگان می‌باشد، برای خرید این محصول می‌توانید مقاله “نمایندگی لوله پلیکا یزد پلیمر گلپایگان در تهران” را مطالعه کنید.

3.    لوله‌های پی وی سی قوی

لوله‌های پی وی سی فشار قوی، به سبب کیفیت بسیار بالایی که دارند، استفاده گسترده‌ای در برج‌های تجاری به منظور انتقال آب فاضلاب دارند.

لوله پلیکاسخن پایانی

همانطور که گفتیم، لوله‌های پی وی سی، یکی از پرکاربردترین انواع لوله‌ها هستند که به سبب ویژگی‌هایی که دارند، استفاده فراوانی در زمینه‌ صنعت ساختمان دارند. اما بسیاری از افراد نسبت به لوله‌ها اطلاع دقیقی ندارند و همواره در پی این موضوع هستند که لوله پی وی سی چیست؟ لوله‌های پی وی سی از ماده‌ای به نام پلیمر تولید می‌شود. این لوله‌ها، کاربرد گسترده‌ای در صنعت ساختمان دارد. علت کاربرد گسترده لوله‌های پی وی سی را می‌توان ویژگی‌های منحصربه‌فرد دانست. این لوله‌ها به سبب مزایایی که دارند، توانسته‌اند به یک جایگزین عالی برای لوله‌های فلزی و سیمانی تبدیل شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسارتباط با ما