لیستی از مهم ترین انواع لوله و اتصالات پلیکا

خرید اتصالات پلیکا

پلی وینیل کلراید (PVC) یک ماده انعطاف‌پذیر یا سفت است که از نظر شیمیایی غیرواکنشی است. پی وی سی مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی و تغییرات آب و هوا دارد. پی وی سی نسبت مقاومت به وزن بالایی دارد و عایق الکتریکی و حرارتی خوبی است. پرمصرف‌ترین عضو خانواده وینیل، پی وی سی است که براحتی جوشکاری، ماشینکاری، خم و تغییر شکل می‌دهد.

انواع لوله پلیکا

سه طبقه‌بندی کلی برای ترکیبات پی وی سی سخت وجود دارد: نوع I، نوع II و CPVC. نوع II و سی پی وی سی مقاومت حرارتی و شیمیایی بهتر و همچنین مقاومت در برابر ضربه بیشتری را ارائه می‌دهند. این مواد “غیر پلاستیک” (سخت) در نظر گرفته می‌شوند زیرا نسبت به فرمولاسیون‌های پلاستیکی انعطاف‌پذیری کمتری دارند. پی وی سی نوع I، II و CPVC به طور معمول در میله، ورق، لوله، اتصالات و شیرها موجود هستند.

خواص پی وی سی را می‌توان با افزودن نرم‌کننده‌ها، تثبیت‌کننده‌ها و رنگ‌ها تغییر داد.

لوله پی وی سی سخت یکی از انواع لوله‌های پی وی سی است که ساختار و ترکیب آن فاقد نرم‌کننده است و قابل بازیافت است.

پی وی سی سفیدرنگ برای پروژه‌های زهکشی و آبیاری استفاده می‌شود. پی وی سی خاکستری دیوارهای ضخیم‌تری دارد تا فشارهای بالاتر را به طور مؤثرتری تحمل کند. قبل از تصمیم‌گیری در مورد استفاده از نوع لوله، نیازهای خود را در نظر بگیرید و اتصالات خود را با لوله خود مطابقت دهید.

انواع کاربرد لوله پلیکا

خرید لوله پلیکا غیر از تاسیسات برق، لوله‌کشی فاضلاب ساختمان، هواکش و ناودان در لوله‌کشی آبرسانی نیز استفاده می‌شود. بخش قابل توجهی از لوله پلیکا برای لوله‌کشی فاضلاب و درصد ناچیزی از آن برای لوله‌کشی آبرسانی استخر و صنعت کشاورزی مصرف می‌شود.

لوله پی وی سی آب به دلیل درجه بی‌اثر بودن و مقاومت بالای خود در برابر خوردگی، کیفیت آب آشامیدنی را حفظ می‌کند. بنابراین لوله‌های پی وی سی، عاری از آلودگی‌های بیوفیلم هستند که می‌توانند محل رشد باکتری‌ها باشند. لوله‌ پی وی سی آب از هدر رفت آب از منبع به مصرف‌کننده جلوگیری می‌کند. لوله‌های پی وی سی با کمک به تامین آب تمیز، به توسعه پایدار  آب پاک و بهداشت کمک می‌کنند.

لوله پلیکا برق برای سیم‌کشی برق در دیوارها، کف و سقف استفاده می‌شود. زیرا لوله پلیکا برق از جذب آب از دیوار مرطوب محافظت می‌کند. همچنین می‌توان لوله پی وی سی برق را مستقیماً در زمین دفن کرد، در بتن محصور کرد و در مناطقی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارند استفاده کرد.

لوله‌های پی وی سی شامل دسته‌بندی زیر می‌باشند:

  • لوله M-PVC مقاوم به ضربه و فشار نقطه‌ای
  • لوله U-PVC سختی بالا

لوله یو پی وی سی فشار قوی برای استفاده در ساخت استخر، جکوزی و همچنین تصفیه آب استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • لوله O-PVC مقاوم به فشار
  • لوله P-PVC نرم و انعطاف‌پذیر
  • لوله C-PVC مقاومت شیمیایی بالا
  • لوله PVC معمولی (فشار ضعیف)
  • لوله پی وی سی یا لوله پلیکا نیمه قوی
  • لوله پی وی سی یا لوله پلیکا فشار قوی

لوله پلیکا بازیافتی

به طور کلی، دو روش عمده برای بازیافت پی وی سی به صورت صنعتی وجود دارد که شامل بازیافت مکانیکی و بازیافت مواد اولیه هستند.

در بازیافت مکانیکی، لوله‌های پی وی سی، به اشکال کوچک‌تر آسیاب می‌شوند. مرحله بعدی این است که مواد خردشده ذوب می‌شوند و پس از آن دوباره به محصولات قابل استفاده تبدیل می‌شوند. این محصولات می‌توانند شامل سایر محصولات پلاستیکی یا حتی پی وی سی‌های جدید باشند.

لوله پلیکا بازیافتی از چندین فرآیند شیمیایی عبور می‌کند که در آن اجزای شیمیایی موجود در آنها استخراج می‌شود. این اجزا به طور معمول شامل کلرید کلسیم است.

بازیافت مکانیکی ایمن‌تر است، زیرا محصول پی وی سی بدون نیاز به قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی به محصول دیگری تبدیل شده است.

لوله پلیکا هواکشی جایگزین‌ ارزانی برای استفاده در سیستم‌های تهویه است. پی وی سی بادوام است و در معرض خوردگی قرار نمی‌گیرد. بنابراین گزینه خوبی برای کانال‌کشی است.

پی وی سی در برابر رطوبت مقاومت می‌کند و دارای کیفیت عایق عالی است که آن را به گزینه خوبی برای کانال‌کشی تبدیل می‌کند. حداکثر دما برای پی وی سی 140 درجه فارنهایت است که می‌تواند آن را برای برخی از کاربردهای گرمایشی نامناسب کند.

انواع لوله‌ پلیکا فاضلاب وجود دارد که رایج‌ترین آنها لوله پلیکا معمولی یا لوله پلیکا فشار ضعیف، لوله پولیکا نیمه قوی و لوله پولیکا فشارقوی هستند. این لوله‌ها می‌توانند در سایزهای مختلفی همچون 20، 25، 32، 40، 50، 63، 75، 90، 110، 125، 160، 200، 225، 250، 315 و 400 تولید ‌شوند.

باید به تشخیص کارشناس فنی سایز لوله پلیکا فاضلاب در ساختمان برای لوله‌کشی توالت‌ها انتخاب شود. لوله پلیکا زهکشی، در زیر طبقات برای انتقال تمام فاضلاب از خانه به مخزن فاضلاب استفاده می‌شود.

اگر قصد خرید لوله پلیکا دارید و به دنبال بهترین محل برای خرید این لوله هستید، مقاله “بازار لوله پلیکا تهران و نمایندگی فروش لوله پلیکا گلپایگان” را می‌توانید مطالعه کنید.

 

انواع اتصالات پلیکا

انواع اتصالات پلیکا با اهداف مختلف وجود دارد. اتصالات لوله پلیکا برای عملیات مکانیکی و لوله‌کشی اعمال می‌شود. قیمت اتصالات لوله پلیکا بر اساس نوع جنس مواد به کار رفته در اتصالات متفاوت است.

اتصالات لوله پلیکا در اندازه‌های مختلفی وجود دارند. اندازه‌های استاندارد لوله پلیکا عبارتند از پی وی سی ½ اینچ، پی وی سی ¾ اینچ، پی وی سی 1 اینچ، پی وی سی 1-½ اینچ و 2 اینچ.

سه راهی پلیکا

اتصالات سه راهی پی وی سی دارای سه سر هستند، یکی در زاویه عمود و دو تا در یک خط مستقیم. سه راهی‌ها معمولاً در سازه‌های پی وی سی و پروژه‌های لوله‌کشی استفاده می‌شوند. در برخی از موارد هم برای انشعاب از خط لوله اصلی از سه راه تبدیل استفاده می‌شود.

چهار راهی پلیکا

لوله متقاطع نوعی اتصال لوله است که در محل برخورد چهار لوله استفاده می‌شود.

زانو پلیکا

اتصالات بازو معمولاً دارای خمیدگی 45 یا 90 درجه هستند. آنها برای منحرف کردن جهت یک سیستم لوله استفاده می‌شوند.

رابط پلیکا (بوشن)

اتصالات کوپلینگ پی وی سی نسبتا ارزان و ساده هستند. زمانی که یک لوله را به لوله دیگر متصل می‌کند، جفت می‌شود.

بوشن کمربندی

این قطعات انعطاف‌پذیر را می‌توان برای تعمیر و قرار دادن زوایای غیرمعمول در مجموعه آبیاری استفاده کرد.

تبدیل پلیکا

بوشینگ، روی اتصال لوله‌های با قطرهای مختلف (با کاهش اتصالات) تمرکز می‌کند. توجه داشته باشید که بوش نمی‌تواند لوله را کاهش دهد. بوش‌ها از این نظر منحصر به فرد هستند که معمولاً رزوه‌ای هستند.

فلنج‌ پلیکا

فلنج‌ها اتصال دیسک مانند هستند که دو سطح را به هم فشار می‌دهند. این نوع اتصالات برای اتصال لوازم جانبی به لوله استفاده می‌شوند. آنها معمولاً در پایه توالت استفاده می‌شوند. فلنج‌های پی وی سی بیشتر از پیچ و مهره برای اتصال دو سطح استفاده می‌کنند و با سرهای لغزنده یا رزوه‌ای در دسترس هستند. آنها همچنین برای تقویت لوله‌ها استفاده می‌شوند.

کلاهک پلیکا

وقتی به انتهای خط آبیاری می‌رسید، کلاهک‌های پی وی سی برای بستن لوله استفاده می‌شوند.

عملکرد اصلی کلاهک‌ها متوقف کردن جریان است. بنابراین موقعیت آنها در انتهای خط لوله است.

درپوش پلیکا

از درپوش پلیکا به منظور مسدود کردن انتهای لوله پلیکا استفاده می‌شود و برای نصب آن به واسطه چسب مخصوص پلیکا به لوله چسبانده می‌شود.

دریچه بازدید پلیکا

به منظور جلوگیری از گرفتگی لوله پلیکا در انتهای خط لوله کشی دریجه هایی را در لوله قرار میدهند که معمولا از سه راهی دریچه بازدید استفاده می‌شود. اما اگر سه راهی معمولی کار گرفته شده باشد نیز می‌توان از دریچه بازدید استفاده کرد.

 

امروزه انواع مختلفی از اتصالات پی وی سی مانند لوله‌های پی وی سی در بازار ارائه می‌شود و هر کانکتور برای هدف و کاربرد خاصی طراحی شده است.

اگر قصد خرید لوله برای فاضلاب ساختمان دارید و نمی‌دانید چه لوله ای مناسب است، مقاله “برای لوله فاضلاب خانگی از چه نوع لوله ای استفاده می‌شود؟” را مطالعه کنید.

پلیمر تهران یکی از معتبرترین تولیدکنندگان لوله و انواع اتصالات پلیکا است. جهت مشاوره و خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسارتباط با ما