معرفی بهترین انواع قطره چکان های آبیاری قطره ای

آبیاری قطره ای گیاه

آبیاری قطره‌ای روشی عالی برای آبیاری گیاهان در گلدان و سبزیجات است. اما باید بدانید از چه نوع قطره چکان آبیاری استفاده کنید. انواع و اندازه‌های مختلف قطره‌چکان وجود دارد و هر کدام هدف خاص خود را دارند.

قطره‌چکان‌های آبیاری قطره‌ای جریان ثابت آب را تنظیم می‌کنند. قطره‌چکان‌ها آب را با سرعت بسیار کمتری نسبت به شیر آب خارج می‌کنند و این امر باعث می‌شود که گیاهان بیش از اندازه آبیاری نشوند.

در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد قطره چکان‌های آبیاری قطره‌ای بدانید، را توضیح داده‌ایم.

دریپر آبیاری قطره ای روی خط

قطره چکان آبیاری قطره‌ای چیست؟

قطره چکان‌های آبیاری قطره‌ای دستگاه‌هایی هستند که برای کنترل حجم و سرعت جریان آب از لوله به گیاهان استفاده می‌شوند. استفاده نکردن از این دستگاه‌ها ممکن است باعث غرق شدن گیاهان در حجم زیاد آب و آسیب به ریشه آن‌ها شود.

قطره چکان‌های آبیاری قطره‌ای معمولاً بیش از یک متر از هم فاصله دارند که از یک تا دو قطره چکان برای یک گیاه استفاده می‌شود. قطره چکان‌های نزدیک به هم برای محصولات ردیفی استفاده می‌شوند تا نواری از خاک خیس شود. به طور کلی استفاده از اتصالات آبیاری قطره ای در لوله کشی در فاصلا دریپر ها از یکدیگر نیز بی تاثیر نیست.

انواع قطره چکان آبیاری قطره‌ای وجود دارد؛ اما اساس عملکرد آن‌ها یکسان است.

انواع قطره چکان‌های آبیاری می‌توانند میزان تخلیه ثابتی از آب را فراهم کنند که مستعد تغییرات فشار نیستند و به راحتی مسدود نمی‌شوند. قطره چکان‌های آبیاری قطره‌ای تنها بخشی از عملکرد یک سیستم قطره‌ای هستند.

 

جهت انتخاب مناسب لوله و اتصالات آبیاری قطره‌ای و مشاوره نحوه نصب قطره چکان آبیاری قطره‌ای با کارشناسان پلیمر تهران تماس بگیرید.

اجزای تشکیل‌دهنده سیستم انواع قطره‌ چکان آبیاری

واحد پمپ – آب را از منبع می‌گیرد و فشار لازم را برای تحویل به سیستم لوله فراهم می‌کند. این بخش ممکن است شامل یک تنظیم‌کننده فشار نیز باشد.

هد کنترل – شامل دریچه‌هایی است که آزادشدن آب و فشار آن را در کل سیستم کنترل می‌کند. همچنین می‌تواند یک فیلتر آبیاری برای پاکسازی آب یا یک کود یا تزریق‌کننده مواد مغذی داشته باشد.

خطوط اصلی، زیرمجموعه‌ها و خطوط جانبی – این‌ها آب را از هد کنترل به مزرعه‌ها ارسال می‌کنند و معمولا از پی وی سی، شلنگ پلی اتیلن ساخته می‌شوند و معمولاً در زیرِ زمین مدفون می‌شوند.

انواع قطره چکان‌های آبیاری قطره‌ای

قطره چکان آبیاری قطره‌ای دو نوع اصلی، قطره چکان‌های روی خط (on line) و قطره چکان‌های درون خطی هستند. قطره چکان‌های روی خط (on line) در بالای لوله‌های جانبی نصب می‌شوند، در حالی که قطره چکان‌های درون خطی قطره چکان‌هایی هستند که بخشی از خود لوله‌های جانبی هستند. قیمت لوله پلی اتیلن بر اساس نوع و کاربرد آن ها متفاوت است، پس اگر قصد خرید دارید باید به موارد بسیاری توجه نمایید.

نحوه آبیاری قطره‌ای قطره چکان‌های روی خط (on line)

قطره چکان‌های روی خط در بالای لوله‌های جانبی نصب می‌شوند و معمولاً برای نخلستان‌ها و باغ‌هایی استفاده می‌شوند که در آن میزان قطره چکان‌ها، فاصله و مکان آن در هنگام نصب مشخص شده و توسط کارشناس در مدت زمان رشد گیاه تنظیم می‌شوند.

خرید لوله پلی اتیلن

قطره چکان‌های روی خط در آبیاری محصولات گلدان‌ها و ظروف نهال‌ها استفاده می‌شوند.

این قطره چکان آبیاری کشاورزی، امکان استفاده از خروجی‌های اسپلیت و سایر کاربردهای موردنیاز محصولات کشاورزی را فراهم می‌کند. این قطره چکان‌ها معمولاً در بالای لوله‌های پلی اتیلن چگالی پایین و با استفاده از پانچ دستی نصب می‌شوند. آنها معمولاً در اندازه‌های بین دوازده تا بیست و دو میلی‌متر هستند.

قطر

انواع قطره چکان آنلاین ‌(روی خط)

قطره چکان‌های مسیر طولانی – این نوع قطره چکان‌ها دارای مسیرهای آبی طولانی هستند که دور یک هسته بشکه‌ای شکل می‌چرخند. اینها معمولاً به دلیل نیاز به قرار دادن لوله بلند در اندازه بزرگ هستند.

 

قطره چکان‌های مسیر کوتاه

مشابه قطره چکان‌های مسیر طولانی اما با مسیر آب کوتاه‌تر و کوچکتر هستند و روی سیستم‌های بسیار کم فشار مانند سیستم‌های قطره‌ای جریان گرانشی که از آب حاصل از برداشت آب باران تغذیه می‌شوند، کار می‌کنند. عیب اصلی آنها این است که به راحتی مسدود می‌شوند به خصوص اگر آب دارای مواد معدنی زیادی باشد. اینها همچنین دارای یکنواختی توزیع آب ضعیف در مقایسه با انواع دیگر هستند.

قطره چکان‌های مسیر کوتاه در سیستم‌های کوچکی که در آنها یکنواختی توزیع آب مهم نیست اما کارایی و هزینه بسیار مهم است استفاده می‌شوند.

قطره چکان‌های جریان آشفته

یک نوع قطره چکان آبیاری مقرون به صرفه است.

قطره چکان‌های جریان آشفته بهترین قطره چکان آبیاری قطره‌ای برای باغبانی در مقیاس بزرگ و برای آبیاری خانگی است.

ساطع‌کننده گرداب

با این نوع قطره چکان، آب از میان گرداب (گرداب) عبور می‌کند تا سرعت جریان و فشار را کاهش دهد. با چرخاندن آب در اطراف سوراخ، خروجی فشار آب و سرعت جریان کاهش می‌یابد. بیشتر ساطع‌کننده‌های گردابی مجهز به سوراخ‌های ورودی و خروجی کوچکی هستند. متأسفانه به دلیل سوراخ‌های کوچک، آب به راحتی مسدود می‌شود.

قطره چکان‌های دیافراگمی

این نوع قطره چکان‌ها از نوعی دیافراگم انعطاف‌پذیر برای کاهش سرعت جریان و فشار آب استفاده می‌کنند. برخی دارای دیافراگم‌هایی با سوراخ‌هایی هستند که کشیده می‌شوند، در حالی که برخی دیگر از قطره‌چکان‌ها، دیافراگم‌ها را به جلو و عقب حرکت می‌دهند تا اندازه گذرگاه‌های آب کاهش یابد. به خاطر داشته باشید که از آنجایی که قطعات متحرک دارند، در نهایت فرسوده می‌شوند. با این حال، آنها در کنترل جریان و فشار آب بسیار دقیق‌تر هستند.

ساطع کننده جریان قابل تنظیم

همانطور که از نام آن پیداست، اینها دارای نرخ جریان قابل تنظیم هستند. این قطره چکان‌ها عموما دارای یک صفحه کلید هستند که می‌توان آن را برای تغییر سرعت جریان چرخاند. آنها شبیه به تابش‌کننده‌های مسیر کوتاه طراحی شده‌اند و معمولاً فقط برای گیاهان در گلدان یا سبدهای آویزان توصیه می‌شوند. اینها همچنین نرخ بسیار بالاتری از جریان را نسبت به سایر انواع امیتر می‌دهند. اگر به تعداد کمی قطره چکان در مدار شیر نیاز دارید،  مناسب است.

قطره چکان‌های مکانیکی

این قطره چکان‌ها از محفظه‌ای استفاده می‌کنند که با آب پر می‌شود و در نتیجه آن را در فواصل زمانی مشخص به بیرون می‌ریزد.

 

قطره چکان آبیاری قطره‌ای دو نوع اصلی، قطره چکان‌های روی خط (on line) و قطره چکان‌های درون خطی هستند. قطره چکان‌های جریان آشفته بهترین قطره چکان آبیاری قطره‌ای برای باغبانی در مقیاس بزرگ و برای آبیاری خانگی است.

انواع اتصالات آبیاری قطره‌ای

  • لوله پلی اتیلن آبیاری قطره‌ای
  • سه راهی آبیاری قطره‌ای
  • لوله زانو آبیاری قطره‌ای
  • دریپر آبیاری قطره‌ای (قطره چکان)
  • بست آبیاری قطره‌ای (برای منظم کردن مسیر آبیاری)
  • بست و کور بست انتهایی (برای مسدود کردن مسیر آبرسانی)
  • تبدیل لوله آبیاری قطره‌ای

قطره چکان آبیاری قطره ای

قطره چکان‌های درون خطی in-line

قطره چکان‌های درون خطی، قطره چکان‌هایی هستند که بخشی جدایی‌ناپذیر از قطره چکان‌های جانبی خود را تشکیل می‌دهند. آنها مجاری صاف و بدون ضربه ایجاد می‌کنند که امکان استقرار سریع و آسان و جمع‌آوری خطوط قطره را فراهم می‌کند. آنها عمدتاً در محصولات زراعی، گلخانه‌ها، باغ‌های متراکم، باغ مرکبات، آبیاری زیرزمینی و حتی در کاربردهای زینتی استفاده می‌شوند. این قطره چکان‌ها در کارخانه با دبی و فواصل مشخص ساخته می‌شوند. قطره چکان‌های درون خطی را می‌توانید از پلیمر تهران تهیه کنید.

اگر قصد خرید لوله مناسب برای آبیاری قطره ای گیاهان خود دارید، پیشنهاد می کنیم مقاله “انواع لوله دریپردار آبیاری قطره ای چیست؟ چه کاربردی دارد؟” را مطالعه کنید.

انواع قطره چکان‌های درون خطی:

برای کسانی که از قطره چکان‌های داخلی استفاده می‌کنند، مرسوم است که از سه نوع قطره چکان مجرای جانبی استفاده کنند:

لوله پلی اتیلن کم چگالی (LDPE)

لوله LDPE حرفه‌ای‌ترین و گران‌ترین لوله جانبی محسوب می‌شود. اینها به موازات فرآیند تولید لوله مونتاژ می‌شوند که قطره چکان‌های آن معمولاً استوانه‌ای شکل هستند و در داخل خطوط قطره‌ای پنهان می‌شوند.

لوله پلی اتیلن کم چگالی (LDPE) تخت

لوله‌هایی که به شکل بیضی، مسطح و مقطعی تولید می‌شوند تا در حمل و نقل و ذخیره فضا صرفه‌جویی شود. قطره چکان‌ها به موازات لوله در فرآیند تولید نصب می‌شوند که قطره چکان‌های آن نسبتاً مسطح با نیمرخ کوچک هستند تا اختلالات در جریان به حداقل برسد. در لوله کشی آبیاری از شیر های پلی اتیلن به وفور استفاده می‌شود. اگر با این شیرها آشنایی ندارید، قبل از خرید حتما مقاله “شیر لوله پلی اتیلن و انواع آن” را مطالعه کنید.

نوار قطره‌ای – معمولاً برای محصولات زراعی و محصولات فصلی در مقیاس بزرگ استفاده می‌شود. اینها همچنین در خطوط قطره‌ای زیرزمینی برای محصولات ردیفی فصلی استفاده می‌شوند.

انواع لوله پلی اتیلن کشاورزی در مزارع و گلخانه‌های سراسر جهان استفاده می‌شود. لوله‌های پلی اتیلن بزرگ را می‌توان در شبکه‌های انتقال و توزیع آب با فشار بالا استفاده کرد. از لوله‌های پلی اتیلن سایز کوچک برای آبیاری گیاهان و زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود. پلیمر تهران انواع لوله‌ها و اتصالات پلی اتیلن با کیفیت بالا را در اندازه‌های مختلف برای کاربردهای کشاورزی تولید می‌کند.

جهت مشاوره اتصالات آبیاری قطره‌ای در تهران با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسارتباط با ما