شیر لوله پلی اتیلن و انواع آن

انواع شیر پلی اتیلن

یکی از مهم‌ترین اجزاء اتصالات، شیرها هستند که از نظر جنس و مدل متفاوت تولید می‌شوند؛ اما وظیفه همه آن‌ها قطع و وصل کردن جریان سیالات است و امروزه شیر لوله پلی اتیلن یکی از پر استفاده‌ترین انواع شیرآلات محسوب می‌شود.

با گذشت زمان و معایبی که شیرهای فلزی داشتند به تدریج شیرهای پلی اتیلنی جایگزین شدند چرا که مزایای این نوع شیر لوله‌ها به نسبت بیشتر است.

جنس این شیرها از پلی اتیلن سخت است اما باز و بسته کردن شیر و قطع و وصل جریان مورد نظر که ما آن را آب در نظر می‌گیریم به کمک این شیرها بسیار راحت بوده و شدت آن نیز به خوبی قابل کنترل است. قیمت شیر پلی اتیلن از نظر صرفه اقتصادی بسیار ارزان‌تر از شیرهای فلزی است، به همین منظور استفاده از شیرآلات پلیمری یک انتخاب هوشمندانه به حساب می‌آید.

امروزه در بسیاری از مکان‌ها، به عنوان اهرم باز و بسته کردن منابع سیالات مختلف از شیر پلی اتیلن  استفاده می‌شود و باید گفت که از عملکرد قابل قبولی برخودار بوده و شما نیز می‌توانید با توجه به نیاز خود از انواع مختلف این شیر لوله را تهیه استفاده نمایید.

فلکه-شیر-پلی-اتیلن

انواع شیر لوله پلی اتیلن

شیر پلی اتیلن در مدل‌های مختلفی از نظر ظاهر و ساختار تولید می‌شود اما عملکردی مشابه دارند و رایج‌ترین انواع قابل استفاده شیر لوله پلی اتیلن شامل موارد زیر است.

  1. شیر توپی پلی اتیلن (پلیمری)

این مدل شیر توپی پلی اتیلنی که به ball valev نیز معروف است و به عنوان شیر upvc یا ضربه‌ای نیز شناخته می‌شود؛ در واقع به علت توپکی که در داخل این شیرها وجود دارد به آن‌ها توپی می‌گویند.

عملکرد این نوع شیر به دلیل توپ درون آن به شکل چرخشی و بسیار سریع است و قطع و وصل شدن جریان آب یا سیالات بر عهده این توپ بوده و تحمل فشار توپ این نوع شیر 1000 بار است که در سایزهای 0.5 تا 4 اینچ تولید می‌شوند.

  1. شیر توپی تک ماسور

این شیر لوله پلی اتیلن MF معروف است که به دلیل مقاومت پایینی که در برابر جریان سیالات دارد دچار رسوب و فرسودگی نمی‌شود از طرفی سبک،‌ مقرون به صرفه و دارای نصب آسان است.

  1. شیر تک ضرب

علت نامگذاری این شیر امکان قطع و وصل جریان در یک مرحله است و سرعت عملکرد بسیار بالایی دارد و دسته آن‌ها اهرم مانند بوده و قابلیت تنظیم میزان جریان مورد نظر را نیز دارند و در برابر حرارت، ‌اشعه خورشید،‌ رسوب بستن و… ‌مقاوم است.

  1. شیر توپی سه راهی

شیر پلی اتیلن توپی سه راهی به مولتی پورت نیز معروف است و از دو طرف دارای سرپیچ بوده و با داشتن قابلیت انشعاب‌گیری از کف، در هزینه تعداد اتصالات بسیار صرفه‌جویی می‌شود و البته ضد حریق،‌ ضد استاتیک و ضد انفجار است.

  1. شیر توپی سه سر رابط

یکی دیگر از انواع شیر لوله پلی اتیلن شیر سه سر رابط است که با داشتن یک توپی، جریان را با چرخش 90 درجه قطع و وصل می‌کند و با توجه به عملکرد فوق‌العاده سریع و افت فشار ناچیزی که دارند برای سیالاتی استفاده می‌شود که نیاز به باز و بسته شدن سریع دارند.

  1. شیر کوپلینگ دار سه راهی

شیر پلی اتیلن سه راهی کوپلینگ دار بیشتر برای قطع و وصل مسیرهای اصلی و فرعی آب در سیستم کوپلین آبیاری قطره‌ای و بارانی استفاده می‌شود و می‌توان از آن برای انشعاب گرفتن و تقسیم مسیر اصلی کمک گرفت.

این مدل قابلیت اجرای همزمان ۳ شیر را دارد؛ به همین دلیل باعث کاهش هزینه اتصالات می‌شود و قیمت مناسب، ‌نصب راحت و جابجایی آسان، آن را برای آبیاری‌هایی که نیاز به جابجایی در خطوط را دارند مناسب کرده است.

فلکه-شیر-پلی-اتیلن

کاربرد شیر پلی اتیلن

کاربرد شیر لوله پلی اتیلن متنوع و گسترده است و در بسیاری از شرایط که راحتی،‌ دقت و ایمنی شیر، مهم‌تر از ظرافت و زیبایی ظاهری آن باشد می‌توان از شیر پلی اتیلن استفاده کرد و برخی از مهم‌ترین کاربردهای این شیر لوله‌ها شامل موارد زیر است.

  • استفاده در انشعابات و سیستم آب و فاضلاب
  • استفاده در سیستم فیلترینگ انواع سیالات
  • استفاده در صنایع مختلف مانند نفت،‌‌ گاز، ‌پتروشیمی و…
  • استفاده در سیستم آبیاری زمین‌های کشاورزی
  • استفاده در آبرسانی باغات‌،‌‌ شیلات و…

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بیشتر شدن جمعیت کمتر توجه مردم به مکانیزه کردن سیستم آبیاری است. لوله های پلی اتیلن یک قدم رو به جلو در مصرف بهینه آب در کشاورزی به حساب می‌آید. اگر شما با این نوع لوله آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “لوله پلی اتیلن چیست؟ بررسی کاربرد لوله پلی اتیلن در صنعت” را مطالعه کنید.

مزایای استفاده از شیر پلی اتیلن

تمایل بیشتر به استفاده از شیر لوله پلی اتبلن به دلیل مزایای این شیر لوله‌ها است و برخی از مهم‌ترین مزایای شیر پلی اتیلن شامل موارد زیر هستند.

  • وزن سبک و حمل و نقل آسان در تعداد بالا
  • دقت بالا در تنظیم میزان جریان مورد نظر
  • عملکرد بالا در قطع و وصل کامل جریان
  • مقاوم در برابر رطوبت محیط و زنگ زدگی
  • مقاوم در برابر ضربه و فشار
  • مقاومت بیشتر در مقابل تغییرات دمایی بنابراین استفاده از آن در سرما و گرمای شدید راحت‌تر است.
  • قیمت بسیار مقرون به صرفه
  • تنوع بالا و نیاز کمتر به استفاده از شیرآلات و اتصالات بیشتر
  • مقاوم در برابر خوردگی و سایش
  • نصب سریع و راحت

قیمت شیرآلات کشاورزی

قیمت شیر لوله پلی اتیلن

در مورد قیمت شیر لوله پلی اتیلن عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند که قطعا کیفیت شیر مهم‌ترین آن‌ها است و هرچقدر که جنس و ساختار شیر پلی اتیلن بهتر باشد قیمت آن نیز به تبع بیشتر است. خرید لوله پلی اتیلن امروز در صنعت کشاورزی یک ضرورت است و در زمانی که بی آبی بیداد می‌کند، با مکانیزه کردن آبیاری زمین های زراعی می‌توان قدمی رو به موفقیت در کشور داشت.

حجم خرید نیز در این مورد نقش بسزایی دارد و قیمت نهایی خرید شیرآلات به شکل عمده بسیار به صرفه‌تر از خرید جزئی است در ضمن در صورت خرید مستقیم از تولیدکننده و مراکز فروش رسمی می‌توانید این شیرآلات را به قیمت واقعی خریداری کنید.

البته در صورتی که بتوانید این اتصالات را به روش آنلاین تهیه کنید هزینه‌های جانبی خرید حضوری مانند: افزایش قیمت توسط واسطه‌ها نیز برای شما حذف خواهد شد.

در صنعت آبیاری گیاهان به خصوص آبیاری قطره‌ای که در بیشتری از مناطق از این روش استفاده می‌شود، استفاده از لوله و اتصالات آبیاری قطره ای بسیار است. اگر با این اتصالات آشنایی ندارید و به دنبال قطره ای کردن مزارع و یا حتی گلخانه خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “لوله آبیاری قطره ای چیست؟ لوازم نیاز سیستم آبیاری قطره ای” را مطالعه کنید.

شیر لوله پلی اتیلن

دلیل برتری شیر لوله‌های پلی اتیلن

در دهه گذشته تمایل به استفاده از شیر لوله پلی اتیلن و اتصالات پلیمری بسیار افزایش یافته است یکی از دلایل آن قیمت مناسب شیر پلی اتیلن و دیگر اتصالات پلی اتیلنی است.

از طرفی این لوازم در عین سبک بودن بسیار مقاوم هستند و ماندگاری بالایی دارند و به نسبت شیرآلات فلزی یا چدنی مزیت‌های خاص خود را داشته و نصب و تعمیر آن‌ها نیز بسیار راحت‌تر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسارتباط با ما