لوله پلی اتیلن چیست؟ بررسی کاربرد لوله پلی اتیلن در صنعت

لوله های پلی اتیلن

لوله­‌های پلیمری یا همان لوله­‌های پلی اتیلن جایگزین مناسبی برای لوله­‌های قدیمی و فلزی هستند. تولید این مواد پلیمری تحول بزرگی در صنعت لوله و اتصالات آن بوجود آورده است. مهمترین ویژگی این لوله­‌ها انعطاف، مقاومت بالا در برابر گرما و دوام طولانی آن­هاست که از لوله­‌های پلیمری برای مصارف مختلی در صنعت استفاده می­‌شود. همچنین بهتر است بدانید لوله سیاه یک لوله غیرروکش دار و گالوانیزه است که برای حمل سیالاتی همچون گاز و آب به روستا و شهرها استفاده می­‌شود. بهتر است قبل از خرید لوله پلی اتیلن مواردی را از این لوله بدانید، تا خرید بهتری برای خود داشته باشید.

لوله پلی اتیلن چیست؟ 

لوله پلی اتیلن چیست؟

لوله پلی اتیلن که به pe هم معروف است. به لوله­ای گفته می­شود که از پلیمریزاسیون اتیلن تولید شده و بر اساس چگالی آنها در زمان تولید، تقسیم بندی می­شوند. قبل از تولید محصول نهایی این لوله، هنگامی که مونومرهای پلی اتیلن تحت عمل پلیمریزایسون قرار بگیرند، تولید می­شوند. پلی اتیلن در دسته گرامون­‌ها قرار گرفته که خاصیت ترموپلاستیکی دارند. به این معنی که در هنگام ذوب و گرم کردن آن­ها، تغیر شکل می­دهند. قیمت لوله پلی اتیلن با توجه به کیفیت و قطر آن متفاوت است و باید بدانید که دقیقا که نوعی از آن مورد نیاز شما است. قبل از پاسخ به سوال لوله پلی اتیلن چیست؟ باید با مزایای این لوله‌­ها آشنا شوید. به طور مثال مقاومت زیاد، انعطاف بالا و طول عمر زیاد از ویژگی­‌های بارز این لوله‌­ها است.

بهترین نوع لوله های پلی اتیلن

همانطور که گفته شد این لوله­‌ها بر اساس چگالی به دسته­‌های مختلفی تقسیم می­شوند:

·      پلی اتیلن با چگالی پایین: LPE یک نوع پلی اتیلن است که در پیوند شیمیایی این لوله شاخه­‌های فرعی زیاد بوده و بیشتر از حد معمولی به شمار می­رود. در این نوع پلی اتیلن زنجیره­های مولکولی زیاد بوده بنابراین چگالی این نوع پل اتیلن از همه کم­تر است.

·      پلی اتیلن با چگالی کم خطی: LPDE در فرایند تولید لوله‌­های پلی اتیلن زمانی که مونومرهای بوتن به اتیلن اضافه شود، ترکیب دارای شاخه­‌های جانبی بیشتر اما طول برابر می­شود. این شاخه­‌ها با وجود بلند بودن در طول زنیجیره تعداد کمی از ­آنها در زنجیره وجود دارد. به دلیل خطی بودن این زنجیره به آن پلی اتیلن خطی گفته می­شود.

·      پلی اتیلن با چگالی متوسط: MDPE این نوع پلی اتیلن از نظر مقاومت عملکرد مقاوم­تری نسب به نوع HDPEدارد به همین دلیل ضربه پذیرتر از آن است. از این نوع لوله­‌های پلی اتیلن برای بسته بندی در بطری­‌ها استفاده می­‌شود. مقاوم­‌ترین و بهترین نوع پلی اتیلن به شمار می­رود.

·      پلی اتیلن با چگالی بالا: HDPE در مقایسه با سایر پلی اتیلن­ها این نوع ترکیب با ساختار زنجیره پلیمری تبلور بالایی دارد. به همین دلیل ساختار پیچیده‌­تری داشته وچگالی آن بالاتر است و به آن پلی اتیلن سنگین گفته می­شود. همچنین شاخه‌­های کمتری نسبت به بقیه پلی اتیلن‌­ها دارد.

لوله پلی اتیلن

فرایند تولید لوله پلی اتیلن

فرایند تولید لوله پلی اتیلن مانند لوله­‌های استلنس به روش اکستروژن است. ابتدا مواد اولیه که به شکل گرانول هستند وارد دستگاه استرود می‌­شوند. گرمای موجود در دستگاه گرانول­ ها را ذوب می­‌کنند. مواد ذوب شده به وسیله پیچ از اکسترود خارج می‌­شوند. بعد از آن مواد را قالب گیری شده و سپس وارد بخش تنظیم کننده یعنی قطرخلا می­‌شوند. در این قسمت فشار مناسبی روی مواد اعمال شده و لوله شکل مناسبی به خود می­‌گیرد. پس از اینکه لوله شکل مناسب خود را گرفت از قسمت تنظیم کننده خارج می­‌شود. بلافاصله بعد از خروج لوله ­­آن را توسط جریان آب سرد، خنک می­‌کنند. لوله تولید شده با دستگاه کشنده از مخرن سرد کن خارج می‌­شود. از این روش در تولید پلی اتیلن تک جداره استفاده می‌­کنند. در قطره‌ای باریک خنک کردن لوله‌­ها به روش غرقابی انجام می‌­گیرد.

لوله سیاه چیست؟

برای پاسخگویی به این سوال که لوله سیاه چیست؟ بهترین پاسخ این است که با وجود این­که لوله­‌های پلی اتیلن با رنگ­‌های مختلفی تولید می­‌شوند، اما اکثر آنها به رنگ مشکی هستند که مهم‌­ترین دلیل سیاه بودن این لوله­‌ها مقاومت آن­ها در برای اشعه uv خورشید است. به این نکته توجه کنید که استفاده از رنگ مشکی در این لوله­‌ها باعث نگهداری گرما در لوله­  شده و همین امر موجب داغ شدن و انبساط آن­ها می شود. به همین دلیل باید مراقب باشید و در هنگام جابجایی آن­ها را با احتیاط حمل کرده  از خمیدگی، تغییر شکل دائمی وشکستگی لوله­‌ها جلوگیری کنید. همچنین این نکته را مد نظر داشته باشید که از حمل کردن لوله­ هایی که مدت زیادی در برابر نور خورشید بوده‌­اند پرهیز کنید. در غیر این صورت لوله‌­ها تغییر شکل می­دهند.

خرید لوله پلی اتیلنسیاه کردن لوله های پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن در ابتدای تولید به صورت بی رنگ هستند. اما همانطور که گفته شد اکثر لوله‌های پلی اتیلن به رنگ سیاه استفاده می‌شوند. دلیل این کار هم مقاومت آنها در برابر تابش نور خورشید است. برای رنگ کردن این لوله‌ها به رنگ سیاه از موادی به نام مستربچ که همان دوده یا کربن است، استفاده می‌­کنند. با توجه به اینکته می­توان گفت یکی از مواد مصرفی در این لوله‌های سیاه کربن است.  ابتدا نیاز است تا مستربچ با مواد اولیه طق فرمول و با دقت زیادی ترکیب شود و ترکیب کردن این مواد نیاز به دستگاه‌های مدرن و دقیق دارد. اگرچه اینکار در سراسر دنیا به صورت دستی انجام میشود. اما استفاده از دستگاه به رعایت استاندارد در ترکیب کردن مواد و همچنین تولید لوله­‌های با کیفیت­‌تر می­شود. اگر به دنبال خرید عمده لوله پلی اتیلن هستید، می‌توانید “قیمت لوله پلی اتیلن در بازار” را برای اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

لوله و اتصالات پلی اتیلن

این لوله‌­ها در سراسر جهان برای مصارف توزیع آب و گاز به عنوان خطوط فشار قوی شناخته می­‌شوند. لوله و اتصالات پلی اتیلن چند دسته مختف دارند:

لوله و اتصالات پروپیلن: لوله و اتصالات پروپیلن به صورت گسترده در صنعت کاربرد دارند. ویژگی‌­های آن­ها وزن سبک، مقاومت در برابر سایش و جوشکاری، عایق حرارتی الکتریکی و مقاومت شیمیایی است. حضور گروه متیل در ساختار پلی پروپیل باعث شده تا خواص آنها نسبت به لوله­‌های پلی اتیلن تغیر کند و به همین دلیل عایق حرارتی بهتری هستند. همچنین این لوله­‌ها به سه دسته ایزوتاکتیک، سندیو تاکیتیک و اتاکیک تقسیم می­‌شوند.

لوله و اتصالات پنج لایه: لوله­‌های پنج لایه در واقع نسل جدید از لوله­‌هایی هستند که از فلز و پلیمر ساخته شده‌­اند این لوله‌­ها از یکی لایه آلومینیوم، دو لایه پلیمر و دو لایه چسب تشکیل شده‌­اند و به دلیل استحکام و مقاومت، دوام بیشتری نسبت به سایر اتصالات دارند.

لوله و اتصالات پوش فیت: پوش فیت سیستم جید فاضلاب ساختمانی است که به علت دارا بودن ماهیت وصل شدن قطعات به یکدیگر به این نام شناخته شده است. مهم­ترین ویژگی این لوله‌ها سرعت و سهولت در نصب و عدم نیاز به چسب و جوش در نصب اولیه به شمار می­رود.

لوله سیاه چیستنکات مهم در مورد لوله های پلی اتیلن و اتصالات آن

بهتر است بدانید لوله پلی اتیلن کاربردهای مختلفی در صنعت دارند. این لوله­‌ها از مواد پلیمری تشکیل شده است که مقاوت بالا، انعطاف در برابر خمیدگی و دوام زیاد از ویژگی بارز آنها به شمار می­رود. همچنین لوله و اتصالات پلی اتیلن انواع مختلفی دارند که شامل پوش فیت، پنج لایه و پروپیلن می­شود. نوع دیگر از این لوله‌­ها لوله سیاه است که از آن­ها در حمل گاز، کشاورزی، فاضلاب و آب شهری استفاده می­کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسارتباط با ما