اتصالات پلیکا (PVC) چیست؟همه آنچه در مورد اتصالات لوله پلیکا باید بدانید

اتصالات لوله پلیکا

انواع مختلف اتصالات لوله پلیکا از جمله اتصالات‌های pvc ، پلی اتیلن و لوله‌های پلیکا در صنعت و مصارف خانگی مورد استفاده بسیاری قرار می‌گیرند. پلیکا یا pvc  یکی از پرکاربردترین این اتصالات است. در حال حاضر استفاده از انواع اتصال پلیکا در ساختمان‌سازی، صنعت به یک ضرورت تبدیل شده است.

مزایا و خصوصیات اتصالات پلیکا

صرفه اقتصادی قیمت اتصالات لوله پلیکا از یک‌سو و  مزایای فراوان این نوع اتصالات از سوی دیگر، سبب شده است که بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی از اتصال‌های غیر فلزی پلیکا به جای اتصال‌های فلزی استفاده کنند.  از لحاظ اقتصادی هزینه یک اتصال معمولی فلزی خیلی بیشتر از یک اتصال غیر فلزی با همان مقدار مقاومت است. قابلیت‌های اتصالات پلیکا از نظر خواص مکانیکی و فنی در سطحی قرار دارند که نیازهای محیطی و اقتصادی را به طور مناسبی در دنیای امروز پاسخ می‌دهند. عدم نشتی و نصب آسان، دو ویژگی ممتاز انواع اتصالات پلیکا به حساب می آیند.

عمده ترین کاربرد اتصالات پلیکا

اتصالات پولیکا از انواع اتصال‌های پلیمری است که جنس آن پلاستیک بوده و در سایزها و فشار‌های متفاوت تولید می‌شوند.  اتصال‌طهای خاکستری رنگ UPVC تمام خواص و ویژگی‌های مواد یو پی وی سی را دارا هستند و به سختی صدمه می‌بینند. این اتصالات عمر طولانی دارند، زنگ نمی‌زنند و پوسیده نمی‌شوند. به همین جهت در سیستم‌های آبی، سیم کشی زیر زمینی و خطوط فاضلاب کاربرد فراوانی دارند. اتصال لوله پلیکا پس از اتصال‌های پلی اتیلن یکی از پرمصرف ترین محصولات پلیمری به شمار می‌آیند. عمده‌ترین مورد مصرف لوله و اتصالات پلیکا انتقال فاضلاب شهری و صنعتی است.

کاربرد انواع اتصالات پلیکا

اتصال چسبی: این نوع اتصالات پلیکا از متداول ترین اتصالات لوله است که با چسب pvc متصل می‌شود، که بسیار کاربردی بوده و در اکثر لوله‌کشی ها از این نوع استفاده می‌شود.

اتصال پوش فیت: این اتصال با استفاده از زانویی‌ها و درپوش‌ها صورت می‌گیرد. لوله‌های یو پی وی سی به دلیل دارا بودن سیستم اتصالات پوش فیت یا اورینگی که باعث تو رفتگی به اندازه‌ای کافی می شود، سبب بالارفتن سرعت و کیفیت در آب‌بندی لوله‌های پلیکا نسبت به لوله‌های قدیمی شده است.

خرید اتصالات پلیکاانواع اتصالات پلیکا

زانو، سه‌راهی، سه‌راه خم، تبدیل، سیفون، درپوش، بوشن، چهارراه، دریچۀ بازدید، موفه، فلنج، کلاهک از انواع مختلف اتصالات پلیکا به حساب می‌آیند که کاربرد آن‌ها در مصارف مختلف فراوان است.

به مراتب از زانو و سه راهی بیشتر در لوله کشی استفاده می‌شود و بعد از آن ها تبدیل و بوشن از پرکاربرد ترین اتصالات پلیکا به حساب می‌آیند.

اتصالات پلیکاانواع لوله و اتصالات پلیکا

اتصالات پلیکا از نظر فنی در سه دسته پلیکا معمولی یا پلیکای فشار ضعیف، پلیکا نیمه قوی و پلیکای فشار قوی دسته‌بندی می‌شوند. هر کدام از انواع اتصالات پلیکا کاربردهای خاصی دارند از اتصالات پلیکا معمولی یا فشار ضعیف در سیستم تهویه ساختمان و برای محافظت از کابل برق استفاده می‌شود. خرید لوله پلیکا یه انتخاب عالی است و برای سیستم فاضلاب ساختمان اتصالات پلیکای نیمه قوی کاربرد دارد. اتصال لوله پلیکا فشار قوی، فشار کاری بیشتری را تحمل می‌کند و در زمان‌هایی که فشار کاری و یا سیالات در حال جریان بسیار بالا است، بهترین کارایی را دارند. در هنگام فشار بالا از درصد بازدهی مثبت لوله پلیکا فشار قوی کم نمی‌شود. بنابراین بیشتر برای سیستم فاضلاب و در صنعت کارخانه‌ها به خاطر تحمل فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردهای اتصالات پلیکا

از میان کاربردهای مختلف اتصالات پلیمری پلیکا می‌توان موارد زیر را برشمرد:
سیستم انتقال آب باران
سیستم آبرسانی شهری
سیستم فاضلاب شهری
سیستم فاضلاب ساختمان
انتقال کابل‌های برق و مخابرات
سییستم هواکش ساختمان
سیستم آبیاری کشاورزی

خصوصیات منحصر به فرد پلیکا و اتصالات آن

اولین خاصیت اتصال پلیکا مقاومت آن در برابر طیف وسیعی از مواد شیمیایی و همچنین مقاومت در برابر حرارت تا دمای ۱۴۰ درجه فارنهایت است. سبک بودن لوله پلیکا از نظر ایمنی، خصوصیت پر‌اهمیت دیگر محصولات اتصال لوله پلیکا محسوب می‌شود. اتصالات پی وی سی یو از ترکیب مواد پی وی سی خشک ساخته شده و تحمل فشار بدون شکستگی را دارند. انعطاف پذیری و مقاومت در برابر ضربه و ضریب اصطکاک پایین از دیگر خصوصیات لوله و اتصالات پلیکا هستند. پلیکا رسانایی حرارتی کمتری نسبت به انواع قدیمی تر دارد. این مسئله باعث می‌شود که اتصالات پلیکا برای بسیاری از پروژه‌های عایق حرارتی مطلوب باشد. اگر این مقاله در شناخت لوله پلیکا به شما کمک نکرده است، می‌توانید مقاله “لوله پی وی سی چیست؟ چه کاربردها و ویژگی‌هایی دارد؟” را مطالعه کنید.

اتصال لوله پلیکامقایسه اتصالات پلیکا به سایر اتصالات

اتصالات پلیکای محبوب، در برابر مواد نفتی، الکل و روغن مقاومت زیادی دارد. بنابراین از اتصال پلیکا در محیط‌هایی مانند منازل که این نوع مواد را به‌صورت فراوان دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. استحکام بالای لوله و اتصالات پلیکا با وجود سبک بودن، ویژگی‌ منحصربه‌فردی است که پلیکا را نسبت به سایر لوله‌های پلیمری متمایز می کند. مقاومت این اتصالات نسبت به شکستگی قابل تحسین است. پلیکا در مقابل ضربه و فشار نسبت به لوله‌هایی از جنس سیمان سفال و فلز مقاومت بالاتری دارد. ضریب اصطکاک دیواره داخلی اتصالات بسیار پایین است و همین امر سبب افزایش مقاومت در برابر جریان می‌شود. از ویژگی‌های خارق العاده اتصالات پلیکا عدم تاثیر آن بر کیفیت آب است. اگر به دنبال قیمت اتصالات پلیکا هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “قیمت اتصالات پلیکا (پی وی سی) را چطور دریافت کنیم” را مطالعه کنید.

چشم انداز کارآیی اتصالات پلیکا

لوله پلیکا و اتصالات آن با تاثیر بر کاهش مشکلات و تسریع کار‌ها، در بهینه سازی سیستم‌های مختلف صنعت و تأسیسات خانگی، فاضلاب، برق و نادوانی  اثر فراوان دارد. مقرون به‌صرفه بودن، ایمنی و راحتی استفاده از اتصال پلیکا به کاهش هزینه‌های شما و اطمینان خاطر از کیفیت تاسیسات و سیستم‌ها منجر خواهد شد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسارتباط با ما