برای لوله فاضلاب خانگی از چه نوع لوله ای استفاده می‌شود؟

لوله فاضلاب خانگی

بهترین لوله برای فاضلاب خانه چیست؟

در سیستم لوله فاضلاب خانگی همانطور که می‌دانید از لوله پلاستیکی به‌نام پی وی سی یا همان پلیکا استفاده می‌شود. لوله های پلیکا دارای ساختار خشک و سطح صیقلی هستند که باعث عبور راحت تر فاضلاب در سیستم لوله کشی می‌شود. لوله های پی وی سی همچنین در برابر حرارت مقاوم می‌باشد و گرمای زیاد باعث سوراخ شدن و یا خرابی آن نمی‌شود به همین خاطر در هنگام لوله کشی برای اتصال دو لوله به یکدیگر از حرارت دادن استفاده می‌کنند و لوله کشی آن بسیار راحت می‌باشد.

پلی وینیل کلراید (PVC) یا پی وی سی یک رزین ترموپلاستیک است که در لوله‌ها و سایر مصالح ساختمانی استفاده می‌شود. این محصول به راحتی در دسترس است و ارزان می‌باشد. خواص پی وی سی باعث شده است که برای کاربردهای مختلف و اکثرا در تولید لوله‌های پی وی سی مورد استفاده قرار گیرد.

لوله یو پی وی سی PVC-U  چیست؟

PVC-U مخفف PVC unplasticised است، به این معنی که هیچ نرم‌کننده‌ای (US: plasticizer) به ترکیب PVC اضافه نشده است. پی وی سی غیر پلاستیکی به عنوان پی وی سی سخت نیز شناخته می‌‌شود. پی وی سی يا لوله پلیکا رایج‌ترین نوع پی وی سی برای لوله‌ها و اتصالات از جمله حمل و نقل آب آشامیدنی، خاک و زباله، لوله فاضلاب و زهکشی زیرزمینی و کاربردهای صنعتی است. لوله يو پی وی سی که برای فاضلاب استفاده می‌شود اصطلاحا لوله پلیکا فاضلابی می‌نامند. قیمت لوله pvc در مقایسه با نمونه های فلزی لوله فاضلاب بسیار مقرون به صرفه بوده و شما در کنار قیمت مناسب از عمر طولانی این محصول نیز بهره مند می‌شوید.

ویژگی‌های فنی لوله‌های یو پی وی سی شامل عملکرد مکانیکی بالا، دوام بالا (حداقل 100 سال برای لوله‌های زیرزمینی)، مقاومت شیمیایی بالا و مقاومت در برابر قرار گرفتن در معرض UV می‌باشد. علاوه بر این، لوله یو پی وی سی PVC-U دارای پروفایل زیست محیطی مطلوبی بوده و 100٪ قابل بازیافت است.

سی پی وی سی

C-PVC مخفف PVC کلردار است. لوله‌ها و اتصالات ساخته شده از C-PVC مزیت‌های مشترکی با PVC-U دارند. هر دو برای انتقال آب آشامیدنی ایمن هستند، مقاومت بالایی در برابر خوردگی و ضربه بالا دارند. با این حال، C-PVC نسبت به PVC-U معمولی، می‌تواند طیف وسیع‌تری از دما را تحمل کند. این امر C-PVC را به گزینه‌ای محبوب برای سیستم‌های لوله‌کشی آب در ساخت و سازهای مسکونی و تجاری تبدیل کرده است.

C-PVC همچنین به طور قابل توجهی انعطاف‌پذیرتر از PVC است. لوله‌ها و اتصالات ساخته شده از C-PVC 100% قابل بازیافت هستند.

خرید لوله پلیکاPVC-O

پی وی سی مولکولی‌گرا (PVC-O) نتیجه یک فرآیند تولیدی است که در آن، ساختار آمورف PVC غیر پلاستیک (PVC-U) را به یک ساختار لایه‌ای تبدیل می‌کند.

PVC-O مزایای بسیاری از PVC-U مانند مقاومت در برابر خوردگی، حفظ کیفیت آب، صرفه‌جویی در هزینه و قابلیت بازیافت و تعادل بین استحکام، سفتی و انعطاف‌پذیری را دارد. لوله‌های ساخته شده از PVC-O به ویژه در مورد ظرفیت هیدرولیکی، شکل‌پذیری، انتشار ترک و مقاومت در برابر ضربه و خستگی قابل استفاده هستند. این بدان معنی است که PVC-O یک انتخاب عالی برای لوله‌های تحت فشار برای آب آشامیدنی است.

PVC-O همچنین برای کاربردهای آب غیرشرب دفن‌شده مانند شبکه‌های آبیاری و پمپاژ لوله‌های فاضلاب بسیار مناسب است. لوله‌ها و اتصالات PVC-O 100% قابل بازیافت هستند.

کاربرد لوله‌های پی وی سی چیست؟

لوله‌های پی وی سی در زمینه تامین آب در همه جا وجود دارند. تقریبا تمام خطوط لوله مورد استفاده برای شبکه آب از لوله‌های PVC تشکیل شده‌اند. لوله فاضلاب خانگی و شبکه‌های آبیاری در مقیاس بزرگ نیز از لوله‌های PVC تشکیل شده‌اند.

لوله‌های پی وی سی در لوله‌کشی، زهکشی، سیستم‌های آبیاری کشاورزی، برق و مخابرات، کانال‌کشی سیستم‌های گرمایش و سرمایش و لوله هواکش فاضلاب پشت بام کاربرد دارند.

لوله‌های پی وی سی زیرزمینی دارای سوراخ بزرگتر و دیواره ضخیم‌تر هستند و توسط شرکت‌های تاسیساتی برای تامین آب آشامیدنی از طریق شبکه به ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شوند.

آن‌ها برای تخلیه آب باران از پشت‌بام‌ها و سایر سازه‌ها استفاده می‌شوند. همچنین برای ساخت سیستم‌های آبپاش در پارک‌ها و همچنین سیستم‌های اسپرینکلر آتش نشانی در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند.

آب‌گرم سیستم‌های HVAC (گرمایش، تهویه و سرمایش) از طریق لوله‌های سی پی وی سی CPVC، (نوعی از PVC)، و آب سرد از طریق لوله‌های PVC منتقل می‌شود.

از لوله‌های آبرسانی پی وی سی در آبیاری زمین‌های کشاورزی نیز استفاده می‌شود. لوله‌های آبرسانی پی وی سی از شور شدن خاک، باتلاقی شدن و سیلاب جلوگیری می‌کنند.

سیستم تحویل آب لوله PVC انعطاف پذیر بوده و برای تنظیم و تحقق اتوماسیون زمین‌ها و خاک‌های مختلف مناسب است. علاوه بر این، سرعت تحویل آب و راندمان آبیاری بالا دارد.

برای لوله‌ فاضلاب ساختمان از پی وی سی استفاده می شود. لوله‌های فاضلاب پی وی سی به دلیل صاف بودن سطوح داخلی و خارجی، اجازه تشکیل رسوب را نمی‌دهند و برای لوله فاضلاب آشپزخانه‌ها جهت جلوگیری از تولید بوی بد استفاده می شوند.

اگر بدنبال اطلاعات بیشتر درباره لوله پلیکا هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “لوله پی وی سی چیست؟ چه کاربردها و ویژگی‌هایی دارد؟” را مطالعه کنید.

 

متداول‌ترین اندازه‌های لوله پی وی سی عبارتند از:

  • 1 و نیم اینچ (به عنوان لوله تخلیه برای سینک آشپزخانه، روشویی حمام و وان)،
  • 2 اینچ (به عنوان لوله تخلیه برای ماشین‌های لباسشویی و غرفه‌های دوش)،
  • 3 اینچ (مورد استفاده در لوله‌کشی توالت‌ها)
  • 4 اینچ (برای اتصال خانه‌ها به سیستم فاضلاب)

مزایای لوله‌های فاضلاب پی وی سی

  • حمل و نقل و نصب آسان به دلیل سبک بودن
  • غیر قابل اشتعال بودن لوله و اتصالات فاضلاب پی وی سی
  • ماندگاری طولانی و بدون نیاز به تعمیر و نگهداری
  • مقاومت در برابر پوسیدگی و خوردگی و ضد نشت.
  • افت فشار کم است.
  • سطح صاف و براق است.
  • قدرت ضربه بالا.
  • قطعات اضافی تحت فشار کاملاً سازگار هستند.
  • تحت فشار بیش از 400% (طبق استاندارد ) شکسته نمی‌شود.
  • مقاومت بالا در برابر ورودی‌های شیمیایی
  • با تولید صدای کمتر، راحتی را فراهم می‌کند.
  • ساختار الاستیک در دمای زیر 0- درجه سانتیگراد

مزایای لوله‌های پلی اتیلن برای سیستم‌های فاضلاب

لوله پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) در دهه‌های اخیر به یک سولوشن ایده آل برای لوله‌کشی برای سیستم‌های فاضلاب عمومی و خصوصی تبدیل شده است. در حالی که موادی مانند پی وی سی در معرض خوردگی، و ترکیبات شیمیایی هستند. لوله فاضلاب بهداشتی پلی اتیلن این مشکلات را ندارد و دارای عمر مفید 100 سال است که آن را به سرمایه‌گذاری بلندمدت تبدیل می‌کند که نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد.

لوله پلی اتیلن در مقایسه با سایر مواد رایج سیستم لوله‌کشی فاضلاب، مانند PVC، چدن داکتیل یا بتن، مزایای قابل توجهی را ارائه می دهد. برخی از این موارد عبارتند از:

مقاومت شیمیایی

خوردگی گاز سولفید هیدروژن (H2S) یک تهدید جدی برای خطوط فاضلاب معمولی مانند بتن و چدن شکل‌پذیر است و عمر مفید آن‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. لوله پلی اتیلن تحت تاثیر خوردگی یا تخریب قرار نمی‌گیرد و عمر مفید 100 سال را تضمین می‌کند.

خاصیت ضد خوردگی

سیستم‌های لوله‌کشی پلی اتیلن در برابر اثرات مضر خوردگی و عوامل رایجی که عمر عملیاتی سیستم‌های فاضلاب بتنی و آهن را کاهش می‌دهند، مصون هستند. پلی اتیلن همچنین در برابر سایر عوامل خورنده یا مضر از جمله پوسته پوسته شدن و مواد آلی مانند قارچ‌ها، باکتری‌ها و سایر آلاینده‌های میکروبی مقاومت می‌کند.

بدون نشتی

لوله HDPE از طریق همجوشی حرارتی به یکدیگر متصل می‌شود و برخلاف اتصالات زنگی و اسپیگوت معمولی، یک اتصال جوشی و بدون نشتی ایجاد می‌کند. این اتصالات بدون نشتی از نفوذ و خروج جلوگیری می کند و اتصالات را به یک سیستم لوله‌کشی واقعاً بهداشتی تبدیل می‌کند.

ماندگاری

لوله پلی اتیلن در برابر خستگی ناشی از چکش آب و حوادث موج در شبکه‌های فاضلاب و همچنین سایش مقاوم است.

سبک وزن

لوله‌های HDPE در مقایسه با آهن داکتیل یا جایگزین‌های بتنی وزن بسیار سبک‌تری دارند که حمل و نقل و نصب را به طور قابل توجهی آسان‌تر و ایمن‌تر می‌کند.

مقرون به صرفه بودن

لوله پلی اتیلن به دلیل طول برش طولانی‌تر، هزینه نگهداری کم و عمر طولانی قابل رقابت با سایر گزینه‌های لوله فاضلاب است. اگر هنوز نمیدانید که لوله پلیکا با پی وی سی چه تفاوتی دارد، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “آیا لوله پلیکا همان لوله پی وی سی است؟” را مطالعه کنید.

جمع بندی

برای فاضلاب خانه بهتر است از لوله پلیکا استفاده کنید. لوله های پلیکا به خاطر پلیمری بودن وزن سبکی دارد و سطح صاف و صیقلی آن باعث عبور راحت آب می‌شود و همچنین در مقایسه با لوله های فلزی قیمت مناسب تری دارد. پلیمر تهران تولید کننده انواع لوله و اتصالات پلیکا ساختمان است. ما با تولید لوله با کیفیت توانسته ایم سطح رضایت بخشی مشتریان خود را تا حد زیادی بالا ببریم. لوله یزد پلیمر گلپایگان با گواهینامه از سازمان مهندسی ساختمان پیشنهادی بینظیر، برای شما که به دنبال لوله با کیفیت هستید می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسارتباط با ما