اتصالات آبیاری قطره ای چیست؟ تجهیزات مورد نیاز این سیستم آبیاری


با گذشت زمان و پیشرفت علم مهندسی کشاورزی ثابت شد که آبیاری به روش سنتی، جدا از هدررفت بیش از حد آب راندمان چندان بالایی ندارد و محصول مورد نظر به خوبی آبیاری نمی‌‌شود از این رو استفاده از اتصالات آبیاری قطره ای رواج پیدا کرد.

سیستم آبیاری قطره‌ای به مجموعه‌ای از لوازم و اتصالات آبیاری قطره ای گفته می‌شود که شامل اجزاء و قطعات مختلفی است که در نهایت با راه‌اندازی این سیستم می‌توان زمین زراعی تحت کشت یا باغ را به صورت قطره چکانی آبیاری کرد.

اجزاء اتصالات قطره‌ ای از نظر وظیفه، ‌‌جنس،‌ سایز و…‌ با یکدیگر متفاوت هستند اما زمانی که این اجزاء به درستی به هم متصل شوند سیستم آبیاری قطره‌ای را تشکیل می‌دهند که مزایای این روش آبیاری بی‌شمار است.

لوله و اتصالات آبیاری قطره ای

اجزاء مختلف اتصالات آبیاری قطره‌ ای

  1. لوله آبیاری قطره ‌ای

بارزترین قسمت اتصالات قطره‌ ای لوله‌های مخصوص آبیاری قطره‌ای هستند که از جنس پلی اتیلن بوده و از نظر قطر، سایزهای مختلفی دارند که استفاده از سایز 16 آن بسیار مرسوم است و در دو نوع درپیردار و غیر دریپردار و در طول‌های مختلف قابل تهیه است.

  1. بست ‌ها و اتصالات رابط

اتصالات و رابط‌ها یکی از اجزاء مهم لوازم و اتصالات آبیاری قطره‌ ای بوده که برای تثبیت لوله‌ها در جای خود و وصل کردن دو یا چند لوله به یکدیگر یا هدایت کردن لوله‌ها در مسیر مورد نظر استفاده می‌شوند و شامل بست،‌ زانو،‌ دوراهی،‌ سه راهی و…‌ هستند.

  1. فیلتر

فیلترها نیز یکی از مهم‌ترین قسمت‌های اتصالات آبیاری قطره‌ ای هستند که با تعبیه در سیستم، جلبک‌ها و مواد نامحلول و سخت را فیلتر می‌کنند تا مانع از مسدود شدن لوله‌ها و قطره چکان‌ها ‌شوند و به این صورت از کیپ شدن اتصالات و ایجاد هزینه تعمیرات جلوگیری می‌کنند.

  1. تایمر

سیستم آبیاری قطره‌ای زمانی راندمان بالایی دارد و آبرسانی آن منظم و سر وقت است که آبیاری آن به موقع و طی زمان کافی باشد و وجود تایمر در بین اجزاء آبیاری قطره‌ای به همین منظور است تا زمان مناسب و مدت آبیاری را کنترل کند و حتی مانع از هدررفت آب ‌شود.

  1. انژکتور کود

انژکتور کود در واقع نوعی تزریق کننده است که باعث می‌شود شما به کمک همان سیستم آبیاری قطره‌ای گیاه مورد نظر خود را کوددهی کنید و به شما امکان تنظیم میزان دقیق کود در هر دور آبیاری را می‌دهد و امکان کوددهی دقیق، یکپارچه و استاندارد را به شما خواهد داد.

  1. دریپر یا قطره چکان

دریپر یا قطره چکان نیز یکی از قسمت‌های لوله و اتصالات آبیاری قطره‌ ای است البته لوله‌های مخصوص آبیاری قطره ای دارای انواع دریپردار و غیر دریپردار هستند که اگر شما نمونه غیر دریپردار را تهیه کرده باشید لازم است که دریپر یا قطره چکان را به صورت جدا تهیه و به وسیله پانچ به لوله متصل کنید.

  1. نوار آبیاری

دو نوع اتصال در مورد اتصالات قطره‌ ای وجود دارد که شامل نوارهای مسطح و منعطف به نام تیپ و لوله‌ها است که تیپ‌ها پس از پر شدن توسط آب، باد کرده و حالت لوله به خود می‌گیرند و نسبت به لوله ارزان‌تر اما عموماً یک بار مصرف هستند.

  1. منبع

در نهایت پس از اینکه اجزاء فوق به شکل صحیح به یکدیگر متصل شدند و شبکه مناسبی را با توجه به زمین مورد نظر تشکیل دادند اتصالات آبیاری قطره ‌ای باید به منبع آب وصل شوند تا آب به کمک موتور به درون سیستم آبیاری قطره‌ای هدایت شود.

اتصالات قطره ایقیمت لوازم اتصالات آبیاری قطره‌ ای

در مورد قیمت لوله و اتصالات آبیاری قطره ‌ای نمی‌توان قیمتی دقیق و ثابتی را بیان کرد چراکه مانند هر کالا و محصول  صنعتی و غیر صنعتی دیگری، قیمت این لوازم نیز تحت‌تأثیر فاکتورهای خاصی متغیر و در نوسان بوده که مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت این اتصالات شامل موارد زیر است.

  • نوع لوازم مانند لوله،‌ رابط،‌ ‌تایمر،‌ فیلتر و…‌ که هرچقدر وسیله مورد نظر مهم‌تر و پیچیده‌تر باشد به تبع قیمت آن به نسبت بیشتر خواهد بود؛ به طور مثال: قطعاً قیمت فیلتر با توجه به کاربرد ویژه‌ای که دارد از دوراهی بیشتر است.
  • هرچقدر که کیفیت وسیله از نظر متریال به کار رفته و نحوه ساخت بالاتر باشد طبیعتاً قیمت آن نسبت به نمونه‌های بی‌کیفیت بیشتر است.
  • حجم خرید روی قیمت نهایی این لوازم به شدت تأثیرگذار است و در خریدهای عمده قیمت نهایی نسبت به خرید جزئی بسیار پایین‌تر خواهد بود.
  • یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار نحوه خرید است و در صورتی که شما این اتصالات را مستقیماً از تولیدکننده و مراکز فروش مستقیم و معتبر آن خریداری کنید قیمت تمام شده نسبت به خرید از واسطه‌ها کمتر است.
  • روش خرید شما نیز روی قیمت لوازم اتصال قطره‌ای مؤثر است و مسلماً هزینه‌های جانبی خرید حضوری در خرید آنلاین برای شما حذف خواهد شد.

به طور کل اگر شما لوازم آبیاری قطره‌ای را در حجم عمده، ‌به روش آنلاین و مستقیماً از تولیدکننده خریداری کنید هزینه نهایی خرید شما بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. اگر می‌خواهید سیستم آبیاری قطره ای راه اندازی کنید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقاله “دلیل استفاده از اتصالات لوله پلی اتیلن و مصرف آن در صنایع مختلف” را مطالعه کنید.

 

خرید اتصالات پلی اتیلن

کیفیت لوازم و اتصالات آبیاری قطره ای

مسئله کیفیت در مورد لوازم و اتصالات آبیاری قطره ای بسیار مهم است چرا که در صورت بی‌کیفیت بودن این لوازم عملکرد مطلوبی نخواهند داشت و حتی با خراب شدن بی‌موقع باعث ایجاد دردسر و اختلال در روند آبیاری می‌شوند و ممکن است تعمیرات آن‌ها هزینه مضاعفی را برای شما ایجاد کند.

از طرفی اتصالات بی‌کیفیت دوام لازم را ندارند و عمر مفید آن‌ها کوتاه است این در حالی است که شما می‌توانید از لوله و اتصالات آبیاری قطره ای باکیفیت چندین سال استفاده کنید و نگران خراب شدن بد موقع آن‌ها نباشید؛ بنابراین، بسیار مهم است که شما لوازم آبیاری قطره‌ای خود را از برند‌ها و تولیدکننده‌های به نام خریداری کنید تا مطمئن باشید که این لوازم را از متریال مرغوب و طی پروسه حرفه‌ای تولید می‌کنند. اگر به دنبال دریافت محصولات آبیاری قطره ای با قیمت مناسب هستید، مقاله “در قیمت لوله آبیاری قطره ای چه عواملی موثر است؟” را مطالعه کنید.

اتصالات آبیاری قطره ایمزایای استفاده از اتصلات قطره ای چیست؟

موارد زیر شامل مزایای فوق‌العاده استفاده از اتصالات آبیاری قطره ای هستند که کیفیت و کاربرد خاص این اتصالات بهره‌وری بهتر و بیشتر محصولات زراعی را نشان می‌دهند و با اجرای این روش مدرن آبیاری، قطعاً خاکی حاصلخیز و محصولی پربار به عمل می‌آید.

  • سرعت و دقت آبیاری زمین مورد نظر را تا چند برابر افزایش می‌دهد.
  • میزان هدررفت آب هنگام استفاده از اتصالات قطره ای بسیار ناچیز است.
  • امکان تزریق کود و سموم به این سیستم و کوددهی و سم‌پاشی یکپارچه و دقیق زمین وجود دارد.
  • نیاز به فعالیت نیروی انسانی هنگام به‌کارگیری این اتصالات بسیار کمتر است.
  • جذب آب توسط گیاه یا نهال مورد نظر در آبیاری قطره‌ای بسیار بهتر است.
  • هنگام استفاده از لوازم آبیاری قطره‌ای، خاک سطحی که بسیار ارزشمند است به هیچ عنوان شسته نمی‌شود و از بین نمی‌رود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسارتباط با ما