لوله آبیاری قطره ای چیست؟ لوازم نیاز سیستم آبیاری قطره ای

لوله آبیاری قطره ای

خوشبختانه در دهه گذشته آبیاری به شیوه سنتی یعنی رها کردن آب در جوی‌ها بسیار کمرنگ‌تر شده است و جای خود را به آبیاری با لوله آبیاری قطره ای داده است.

آب ارزشمندترین ماده زمین است و خوشبختانه با گذشت زمان صنعت کشاورزی دریافت که در آبیاری سنتی نه‌ تنها هدر رفت آب بسیار زیاد است بلکه با توجه به سرعت عبور آب از جوی‌ها راندمان نهایی آبیاری چندان بالا نیست.

بنابر مطالب فوق جوی‌های آبیاری سنتی با گذشت زمان جای خود را به لوله آبیاری قطره ای دادند و امروزه در بخش وسیعی از زمین‌های زراعی و باغات بزرگ و کوچک لوله قطره‌ای آبیاری و سیستم مربوط به آن را مشاهد می‌کنیم.

این لوله‌های مخصوص آبیاری از جنس پلی اتیلن هستند و نسبتا نرم و منعطف بوده که در مهندسی کشاورزی به این لوله‌ها لترال می‌گویند و به زبان محاوره کشاورزان نیز آن را لودن می‌نامند.

مشخصات لوله آبیاری قطره ای

لوله قطره‌ای مخصوص آبیاری که از پلی اتیلن هستند در قطرهای 6 تا 36 میلی‌متر تولید می‌شوند که در صنعت آب به لوله اسپاگتی یا ماکارونی نیز معروف هستند و قطرهای 16 و 20 پرکاربردترین اندازه‌های لوله آبیاری قطره‌ ای هستند.

کیفیت و وزن لوله مخصوص آبیاری قطره‌ای را با ضخامت آن می‌سنجند که اندازه‌های 2/1 و 4/1 دو اندازه متداول در مورد ضخامت این لوله‌ها هستند که هرچه ضخامت بیشتر باشد کیفیت لوله نیز بیشتر و مقاومت آن بالاتر است.

هرچقدر که لوله از مواد اولیه مرغوب‌تر و با کیفیت بالاتری تولید شوند در مقابل اشعه خورشید، ‌ترک، ‌پوسیدگی، خشکی، شکستن در اثر ضربه، فشار،‌ خوردگی و…‌ مقاوم‌تر است.

این لوله‌های آبیاری به صورت کلافه‌ای تولید می‌شوند که طول کلاف‌ها متفاوت است و در اندازه‌های 50،100،200 و 400 متر تولید می‌گردند؛ البته با توجه به مسئله افت فشار آب در متراژهای بالا بکار بردن بیشتر از 60 متر از این لوله‌ها در یک مسیر توصیه نمی‌شود.

وزن هر کلاف لوله مخصوص آبیاری قطره‌ای با توجه به ضخامت و طول لوله فرق دارد بطور میانگین وزن کلاف این لوله‌ها بین 6 تا ۲۲ کیلوگرم است و بر اساس محاسبات، نهایت فشاری که لوله‌های پلی اتیلن آبیاری  قادر به تحمل آن هستند 4 بار است.

خرید لوله پلی اتیلنکاربرد لوله آبیاری قطره ای

صنعت اولیه جهان یعنی صنعت کشاورزی با پی بردن به کارآمد نبودن روش آبیاری سنتی و روی کار آمد لوله آبیاری قطره ‌ای گام بزرگی را در راستای توسعه و مدرنیته شدن اصول کاشت و زراعت برداشت و امروزه ما حتی وجود لوله قطره ای آبیاری را در زراعت‌های خانگی و کوچک نیز شاهد هستیم.

همانطور که از نام آن پیدا است کاربرد اصلی و هدف کلی این لوله‌ها مدرن کردن آبیاری در زراعت و باغداری است و هرچقدر زمین تحت کشت وسیع‌تر باشد لوزم استفاده از لوله‌های آبیاری بیشتر خواهد بود. قیمت لوله پلی اتیلن نیز با توجه به حجم آب خروجی و ضخامت متفاوت است.

لوله قطره‌ای در زراعت یا باغ مورد نظر با توجه به متراژ زمین و سیستم کشتی که وجود دارد به وسیله اتصالات شبکه‌بندی شده و به منبع مورد نظر وصل می‌شود و با تنظیم منبع، آب با فشار مناسب در لوله‌ها جریان پیدا می‌کند.

روزنه‌هایی به نام دریپر با فواصل مشخص بر روی این لوله‌ها وجود دارد که آب به صورت قطره چکان از این روزنه‌ها خارج شده و به پای محصول یا نهال می‌ریزد و تمام زمین مورد نظر به این روش با حداقل هدر رفت آب آبیاری می‌شود.

این لوله‌ها در آبیاری انواع زمین‌های کشاورزی،‌ باغ‌ها،‌ گلخانه‌ها، ‌باغچه‌ها و…‌جهت آبیاری قطره‌ای کاربرد دارد و برای زمین‌ها و باغ‌های بزرگ استفاده از این شیوه آبیاری توجیه اقتصادی بیشتری دارد.

مزایای استفاده از لوله آبیاری قطره‌ای

کمکی که لوله آبیاری قطره ‌ای به صنعت کشاورزی و باغداری کرده است قابل توصیف نیست و مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن آبیاری قطره‌ای بیشمار بوده و برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این لوله‌ها به شرح زیر است.

  • استفاده از لوله قطره‌ ای آبیاری به شکل غیر قابل تصوری از هدر رفتن آب هنگام آبیاری جلوگیری می‌کند.
  • استفاده از این لوله‌ها راندمان آبیاری را بالا می‌برد و آبیاری گیاه یا درخت به کمک سیستم قطره چکانی این لوله‌ها بسیار بهتر صورت می‌گیرد.
  • آبیاری به کمک این لوله از شستن و از بین رفتن خاک سطحی که بسیار مهم است جلوگیری می‌کند.
  • دقت آبیاری هنگام استفاده از این لوله‌ها بسیار بیشتر است و تمام کشت یا باغ مورد نظر به صورت دقیق و یکپارچه آبیاری می‌شود.
  • هزینه آب مصرفی در نهایت برای هر وعده آبیاری بسیار پایین‌تر از دیگر روش‌ها است.
  • کنترل بر روی میزان آب لازم جهت آبیاری هنگام استفاده از لوله مخصوص آبیاری قطره ای بسیار بیشتر است.
  • نیاز به نیروی انسانی و فعالیت بدنی در آبیاری با لوله قطره‌ ای بسیار کمتر از دیگر روش‌های آبیاری است.
  • کنترل زمان لازم جهت آبیاری هنگام استفاده از سیستم قطره‌ای بهتر است.
  • قابل استفاده در سیستم آبیاری تحت فشار
  • داشتن وزن سبک و حمل و نقل راحت
  • مقاوم در مقابل تغییرات دمایی
  • قابل استفاده در زیر خاک
  • دارای تنوع بالا در سایز و…

اگر با لوله پلی اتیلن آشنایی ندارید و می‌خواهید بیشتر راجب این لوله بدانید، مقاله “لوله پلی اتیلن چیست؟ بررسی کاربرد لوله پلی اتیلن در صنعت” را مطالعه کنید.

انواع لوله آبیاری قطره‌ای

لوله آبیاری قطره‌ ای نیز از نظر مشخصات ظاهری و عملکرد فارغ از قطر و طول انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر است.

  1. لوله آبیاری دریپردار (قطره چکان‌دار) که دارای دو مدل دریپردار خود تنظیم و دریپردار غیر خود تنظیم است.
  2. لوله آبیاری غیر دریپردار که شخص می‌تواند به وسیله پانچ مخصوص لوله را با فواصل مورد نیاز سوراخ کند و بر روی سوراخ‌ها دریپر نصب کند.

هریک از انواع لوله‌های قطره‌ای مزیت خود را دارند و این شما هستید که انتخاب می‌کنید بر اساس محصول مورد نظر و نحوه کشت آن از کدام نوع لوله بر اساس قطر، ‌ضخامت، ‌طول و دریپردار یا غیر دریپردار بودن استفاده کنید.

علت استفاده وسیع از لوله آبیاری قطره ای

هرچیزی که بتواند در مدرنیته شدن صنعت کشاورزی کمک کند و باعث کاهش هزینه‌های مراحل کاشت،‌ داشت و برداشت شود و کیفیت محصول و میزان برداشت را افزایش دهد می‌تواند جایگزین روش یا ابزار قدیمی‌تر باشد.

اگر به دنبال قیمت مناسب برای خرید لوله پلی اتیلن هستید، مقاله “قیمت لوله پلی اتیلن در بازار” را مطالعه کنید.

لوله آبیاری قطره‌ ای نیز با داشتن ویژگی‌هایی مانند نصب آسان،‌ مقاومت و طول عمر بالا،‌ غیر سمی بودن و قابلیت بازیافت،‌ قابلیت انتقال مواد شیمیایی‌،‌ کاهش هزینه‌ها و…توانسته است که جایگزین مناسبی برای آبیاری به روش سنتی باشد و در سطوح وسیع استفاده شود.

لازم به ذکر است که این لوله‌ها باید به شکل حرفه‌ای و اصولی شبکه‌بندی شوند و به خوبی به دیگر اجزاء سیستم آبیاری قطره‌ای مانند منبع وصل شوند؛ در ضمن در صورتی می‌توان بهره‌مندی لازم را از این لوله‌ها داشت که نمونه با کیفیت و استاندارد  آن را مطابق با کشت و کار خود خریداری کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسارتباط با ما